5_مناسك العمرة
مناسك العمرة
أركان العمرة ثلاثة: إحرامٌ،
وطوافٌ، وسعيٌ
واجبات
العمرة: الإحرام بها من الميقات
حلق أو تقصيرٌ، وما سوى ذلك من السنن
العمرة خطوة بخطوة
إذا
وصل المعتمر الميقات: اغتسل
ولبس وأحرم ،فإن كان السفر على متن طائرة لا تتوقف إلاَّ في
جُدَّة، فيجوز له أن يلبس الإحرام في المنزل أو في
المطار أو في الطائرة، وأن يُحرم بعمرة ـ وجوبًا ـ قبل أن يتجاوز الميقات المكاني
المتعلق به.
◀الاغتسال والتطيب
للرجال: يُسَنُّ
لمريدِ العمرة أن يغتسلَ كما
يُغْتَسَلُ للجنابةِ، والاغتسال عند الإحرام سُنَّةٌ في حق الرجال والنساء، حتى
المرأة الحائض والنفساء.ويتطيب - التطيب
للرجال فقط-بأطيب
ما يجد في رأسه ولحيته بدهن عودٍ أو غيره، ولا يضرهُ بقاؤه بعد الإحرامِ.
◀لبس
ثياب الإحرام:ثم يلبس
ثياب الإحرام فيلبس الرجل رداءً على النصف الأعلى من
البدن وإزارًا على النصف الأسفل من البدن ، ونَعْلًا أو أي شيءٍ تحت الكعبين ،مثل
الحذاء طالما لا يغطي الكعبين، حتى لوكان به خيطٌ ،وحتى لو كان مفصَّلًا على القدم
أسفل الكعبين -الكعبان
هما العظمتان الناتئتان على جانبي القدم- .ولا
يلبس شيئًا على رأسه ، ولا حرج إن حمل متاعَه على رأسه ووضع الحقيبة على كتفه لا
شيء فيه . .والنظارة
،والاستظلال بالشمسية والحزام لحفظ النقود لا شيء فيه
، فهذه أشياء لا تستر عورته ولا تغطي بدنه ولكنها لحفظ المتاع .
وأما الرداء الموصَّلُ لقصرِه أو لضيقه أو خِيطَ
لوجود الشق فيه ، فهذا جائز: في حق الرجال ولا يعتبر من المخيط المنهي عنه - .وبالنسبة
للمرآة:ليس
لها لبسٌ معين للإحرام ولكن تستتر بحجابها الكامل بشروطه الشرعية الثمانية ونهيت
عن لبس المخيط على الوجه والكفين ، فلا
تتنقب ولا تلبس القفازين ، وتستر يديها ووجهها بغيرهما.
◀الصلاة :ثم يصلي غير
الحائض والنفساء الفريضة إن كان وقت فريضة ، وإلا لم يكن وقت فريضة صلى ركعتين
مسببتين وأهل بعدهما .ولا توجد صلاة مخصوصة بنية سنة الإحرام.
◀ينوي
الإحرام ويلبي ،والإحرام نية
الدخول في النسك والتلبس به ، وصفة التلبية للعمرة :«لَبَّيْكَ
اللَّهُمَّ عُمْرَةً»ويكمل
التلبية " لَبَّيْكَ
اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ ، إِنَّ الْحَمْدَ
وَالنَّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لا شَرِيكَ لَكَ" . ويُستحبُّ
له أن يرفع بها صوتَه ويُسمع بها من حوله لما في رفع الصوت بالتلبية من إظهارٍ
لشعائر الله وإعلان بالتوحيد "أن
رسولَ اللهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ سُئل : أيُّ الحجِّ أفضلُ ؟ قال «العَجُّ
وَالثَّجُّ».الراوي : أبو
بكر الصديق - المحدث : الألباني - المصدر : صحيح
الترمذي-الصفحة
أو الرقم: 827 - خلاصة
حكم المحدث : صحيح-الدرر-
العجّ:رفع
الصوت بالتلبية، والثّجّ:سيلان دماء الهدْى.ويستمر في التلبية في العمرة من
الإحرام إلى أن يشرعَ
في الطواف.
◀الطواف :فإذا وصل
المسجد الحرامَ قدم رِجْلَه اليمنى لدخوله، ويقول
الأدعية المأثورةَ لدخول المساجد، منها: «اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَسَلِّمْ، اللَّهُمَّ افْتَحِ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ»صححه الألباني، أو «أَعُوذُ بِاللهِ
الْعَظِيمِ وَبِوَجْهِهِ الْكَرِيمِ وَسُلْطَانِهِ الْقَدِيمِ مِنْ الشَّيْطَانِ
الرَّجِيم»صححه
الألباني
ويستحضر ‑حال
دخوله‑عظمةَ اللهِ تعالى ونعمَه عليه بتيسير الوصول إلى بيته الحرام، كُلُّ ذلك في
خشوعٍ وخضوعٍ وتعظيم ويكون على وضوء.
يتقدم إلى البيت وهو على طهارة ، مُتّجهًا
نحوَ الحَجَرِ الأسود ليبتدئ الطوافَ. فيستلم الحجرَ
الأسودَ بيده اليمنى ويُقَبّله إن تيسّر له ذلك، يفعلُ ذلك تعظيمًا لله عز وجل،
واقتداءً برسول الله صلى الله عليه وسلّم لا اعتقادًا أنّ الحجرَ ينفعُ أو يُضرُّ،
فإنما ذلك لله عز وجل.
فإن لم يتيسر له التقبيل، استلمه
بيده وقبَّلها.فإن
لم يستطع أن يستلمه بيده ؛استلمه بشيء في يده وقبل ذلك الشيء، فإن لم يستطع فلا يزاحم ويكفي
أن يُشير إليه بيده ولو من بعيد ولا يقبل
يده .ويقول عند
استلامه "بسم
الله والله أكبر"، ثم
يأخذُ ذات اليمين، ويجعلُ البيتَ عن يساره، فإذا وصل الركنَ
اليماني استلمه إن تيسّر له بدون تقبيلٍ ،فإن
لم يتيسر له فلا يزاحم ولا يشير إليه عن بعد.ويقول
بين الركن اليماني والحجَر الأسود "رَبَّنَا
آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الاٌّخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ
النار "البقرة 201.
ولا يستلم من البيت سوى الحجر الأسود والركن اليماني
لأن النبي صلى الله عليه وسلّم لم يستلم سواهما.
والسنةُ للرجل في
هذا الطواف ـ أعني الطواف أول ما يَقدِمُ ـ أن يضطبعَ في
جميع طوافهِ ويرملَ في الأشواطِ الثلاثةِ الأولى منه، دون الأربعةِ الباقيةِ.
فأمّا الاضطباع فهو أن
يُبرز كتفَه الأيمنَ، فيجعلَ وسطَ ردائهِ تحتَ إبطهِ وطرفيهِ على كتفهِ الأيسر.
ويستمر الاضطباع من
ابتداء طواف القدوم إلى انتهائه، فإذا فرغ من الطواف أعاد ردائَهُ إلى حالتِهِ قبل
الطواف.
وأما الرَّمَلُ فهو:
إسراعُ المشي مع مُقاربة الخُطا؛ في الثلاثة أشواط الأولى فقط. الاضطباع والرَّمَل: خاصان بطواف
العمرة، وطواف القدوم للمفرد والقارن. أي فبالطواف الأول ،
وهو الطواف الذي يأتي به أول ما يقدم مكّة .فتاوى ابن باز :16/60.والطواف
يكون سبعةَ أشواطٍ، يبتدئ من الحجر الأسود وينتهي به. ولا يصحُّ الطوافُ من داخل
الحِجْرِ. فإذا
أتمَّ سبعةَ أشواطٍ، تقدَّمَ إلى مقامِ إبراهيمَ فقرأ "وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إبراهيم
مُصَلًّى"، ثم
صلى ركعتين خلفَه قريبًا منه إن تيسَّر، وإلا فبعيدًا، يقرأ في الأولى بعد الفاتحة "قُلْ يأَيُّهَا
الْكَفِرُونَ" وفي
الثانية بعد الفاتحة "قُلْ
هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" . *ثم
يذهب إلى زمزم فيشرب منها ويصب على رأسه " زمزمُ طعامُ طُعْمٍ وشفاءُ
سُقْمٍ "صححه الألباني . وصحح
ابن حجر حديث " زمزم
لما شُرب له"صححه الألباني . ثم
يرجع إلى الحجر الأسود فيستلمه إن تيسر له، وإلا فلا يشير إليه.
◀السعي
بين الصفا والمروة
ثم يخرج إلى المسعى ليسعي، فإذا دنا من الصفا
قرأ "إِنَّ
الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شعائر اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ
فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا "، ولا يقرؤها في غير هذا الموضع - أي في بداية السعي فقط - أبدأُ بما بدأ اللهُ به. ثم يرقى على الصفا حتى يرى
الكعبة، فيستقبلها ويرفع يديه فيحمدَ الله ويدعو ، - وَكَانَ-
صلى الله عليه وسلم - إِذَا وَقَفَ عَلَى الصَّفَا يُكَبِّرُ
ثَلاثًا، وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ
لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ
قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ،
وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»،.يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ -دعاء
مسنون -، ويدعو بينها - دعاء
مطلق- أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء
مطلق- ذكر ،
ثم ينزلُ من الصفا إلى المروة ماشيًا حتى يصلَ إلى العمودِ الأخضرِ؛ فإذا وصَلَه،
أسرع إسراعًا شديدًا بِقَدْرِ ما يستطيع إن تيسر له بلا أذية- الهرولة -، حتى يصلَ إلى
العمودِ الأخضرِ الثاني، ثم يمشي على عادته حتى
يصلَ المروةَ، فيرقَى عليها ويستقبلَ القِبلةَ، ويرفعَ
يديه فيحمدَ الله ويدعو بما شاء أن يدعو- دعاء مطلق-، يُكَبِّرُ ثَلاثًا،
وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ
وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ،
أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»، يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ -دعاء مسنون -،
ويدعو بينها - دعاء مطلق-.أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء
مطلق- ذكر.
ثم ينزلُ من المروة إلى الصفا يمشي في موضعِ مشيه،
ويُسِرعُ في موضع إسراعه- الهرولة
للرجال-، فيرقى على الصفا، ويستقبلُ القِبلَة ويرفع يديه ويقولُ مثلَ ما سبق في
أول مرة يكبر ثَلاثًا،
وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ
وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ،
أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»، يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ -دعاء مسنون -،
ويدعو بينها - دعاء مطلق-.أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء
مطلق- ذكر. ويقولُ في بقية سعيه ما أحب من
ذكرٍ وقراءةٍ ودعاء.
والصعود على
جَبَلَيِّ الصفا والمروة، والسعي الشديد- الهرولة- بين العَلَمين، كلها سُنَّةٌ وليست
بواجبٍ. وبذا أتمَّ سعيَه سبعةَ أشواطٍ، من الصفا إلى المروة شوطٌ، ومن المروةِ
إلى الصفا شوطٌ آخر. بادئًا من الصفا منتهيًا عند المروة.
◀الحلق
بعد ذلك يتحلل بحلق رأسه إن كان رجلاً أو تقصيره،
والحلقُ أفضلُ إلا أن يكون مُتمتعًا والحجُّ قريب لا يمكن أن ينبتَ شعرُه قبلَه،
فالتقصير أفضل، ليبقى الشعرُ فيحلقَه في الحج. ويسن
أن يبدأ باليمين. ويجب أن يكونَ الحلقُ شاملاً لجميع الرأس. وكذلك التقصير يعمُّ به جميع الرأس. وأما المرأة فتُقَصِّر
شعر رأسها بكل حال، ولا تحلق، فتقصر من كل قَرنٍ أُنملة.
وبهذه الأعمال تمت عمرته وحل منها حِلًّا كاملاً، يُبيح
له جميعَ محظوراتِ الإحرامِ. ويفعل
ما فعله المحلُّون من اللِّباس الطيِّب وإتْيان النِّساء وغير ذلك.
بهذا يكون تحلل من العمرة ويبقى على تحلله إلى
يوم التروية
********************************
The ceremony of umrah.
**************************************
The pillars of umrah are three:
ihram and tawaf and sa'y.
*****************************
The Umrah Duties:
*********************
Al_ihram
from the Miqat, Shaving or shortening hair and other that is sunnah.
*****************************
Al_ Umrah step-by-step.
**********************
*If
the Mu'tamir arrives to the Miqat:
He
has to washing, dressing, and ihram, so if traveling on a plane doesn't stop
except in Jeddah, It is permissible for him to wear ihram at home, at the
airport or on the plane, he should to do ihram to umrah obligation before he
exceeded the locational Miqat related to him.
* Washing
and perfume for men:
It
is permissible for those who want umrah to wash as they wash for the Janaba, and
the washing when ihram is a sunnah against men and women, even menstruating and
" Woman who has just given birth"
women, The perfume is placed only for men with the best of what is found in his
head and beard and his presence does not harm him after Ihram.
*Wearing ihram clothes:
For a man:
Then
he wears ihram clothes and the man wears a robe on the upper half of the body
and Ezra on the lower half of the body, and anything under the heels, like a
shoe, as long as it doesn't cover the heels, even if it has a thread, even if
it's detailed on the foot under the heels, And he doesn't wear anything on his
head, And it's okay if he puts his stuff on his head, And putting the bag on
his shoulder there's nothing in it and the glasses and using the umbrella and
the belt to save money nothing in it, these things do not cover his nakedness and
do not cover his body, but to save the belongings, As for the robe connected to
a short length or because of its narrowness or thread because of the hole in
it, this is permissible for men and is not considered to be a forbidden sewn
off.
As for a woman:
She
has no specific clothing for the haram, but she is covered with her full veil
with his eight legal conditions and she stopped wearing sewn on the face and
hands, so she don't wear niqab and do not wear gloves, and cover her hands and
face with others.
*The prayer:
Then
he prays the obligatory one if it is a time of obligatory, except for
menstruating and (Woman who has just given birth), otherwise, if it wasn't the
time of obligatory one he must pray two rak'ahs, declared Ihram to perform umrah,
There is no special prayer with the intention of the sunnah of Ihram.
*He intends to be ihram and say "Oh, my Lord, here I am at Your service":
And
the ihram is the intention to get into the rituals and wear it, and the recipe
for umrah to say:
"
Oh, my Lord, here I am at Your service for umrah"
And
complement this:
" I respond to Your call Oh, my lord! I respond to Your
call. You have no partner. I respond to Your call. All praise, thanks and
blessings are for You. All sovereignty is for You. And You have no partners
with You".
And
he likes to raise his voice and hear it around him, when there is a voice
raising by saying "Oh, my Lord, here I am at Your service" a
demonstration of the rituals of God and a declaration of monotheism.
"The
Messenger of Allah was asked: "Which Hajj is the most virtuous?" He
said: "That with raised voices "Al-Ajj" and the flow of blood "of
the sacrifice" "Al-Thajj"".
The
narrator: Abo Bakr al_siddiq / the speaker: Al_albani / the source: hadith
Al_Tarmazi / page or number: 827 / Summary of the speaker’s judgment: it’s
true.
And
he continues to saying "Oh, my Lord, here I am at Your service for umrah"
from Ihram until he starts to tawaf.
*AL tawaf:
If
he reaches the Haram mosque, he introduces his right foot to enter it, and he
says the prayers known to enter the mosques, including:
" he should invoke blessing on the prophet "peace
be upon him" and then he should say: Oh, Allah, open to me the gates of
thy mercy".
Corrected
by Al_albani.
Or:
"
I seek refuge in Allah, the Magnificent, and in His noble face, and in his
eternal domain, from the accursed Devil".
Corrected
by Al_albani.
When
he enters, he evokes the greatness and grace of Allah by facilitating access to
his Haram mosque, all in reverence, submission and veneration, and be on
ablution.
He
steps into the house on a cleanliness, heading towards the black stone to start
the tawaf, he receives the black stone with his right hand and kiss it if it is
possible for him to do so, and he does so in the best interests of Allah
almighty, and follows the example of the Messenger of Allah "peace be upon
him", there is no belief that stone works or harms, but that is to Allah.
And
if he can't kiss, take it with his hand and kiss it, and if he can't take it
with his hand, he'll take it with something in his hand, and kiss this thing,
and if he cannot, he will not get crowded, and it is enough to point to him
with his hand even from afar and not kiss his hand, and he says when he
receives
"In
the name of God and God is greatest"
Then
he takes the same right, and makes the house to his left, and if he reaches the
right corner receive it if it is available to him without kissing, and if he
doesn't have it, he doesn't get crowded, he doesn't point to him from far away,
and he says between the right corner and the black stone:
" Our Lord, give us in this world good and in the
Hereafter good and protect us from the punishment of the Fire".
Surah
Al_Baqara……"201".
And
only the black stone and the right corner are received from the house, because
the Prophet "peace be upon him" has received only them.
And
the sunnah for the man on this tawaf, I mean the tawaf as soon as it comes, to
show his right shoulder in all his tawaf and accelerate the walk in the first
three runs of it, without the remaining four, and continues to show his right
shoulder starting from the tawaf coming to the end, and if he finishes the tawaf
he returns his robe to his condition before the tawaf.
And
showing the right shoulder and accelerate the walk he only does them on the tawaf
Al_umrah, and Arrival Tawaf for a separated and the combine one,
i.e.
In
the first tawaf "it is the tawaf that he does the first time he is introduced
to Mecca".
Fatwas
IBN BAZ. "16/60".
*And
the tawaf is seven runs, starts with the black stone and ends up with it, and
it's not right to do the tawaf from inside the stone, and if he has completed
seven runs, he progresses to the tomb of Abraham and he reads:
"And
take, from the standing place of Abraham a place of prayer".
Then
he prayed two rak'ahs behind him or close to him, if possible, otherwise, far
away, and he reads in the first rak'ahs after faatiha:
" Say, Oh disbelievers".
And
in the second after faatiha:
" Say, He is Allah, he is the One".
Then
he goes to Zamzam, he drinks from it and he gets shot on the head.
" Zamzam food taste and heal disease".
Corrected
by Al_albani.
And
Abn Hajar has correct the hadith:
"
Zamzam for what he drank for it".
Corrected
by Al_albani.
Then
he returns to the black stone and receives it if it is available to him,
otherwise he will not refer to it.
*Al_Sa'y between safa and Marwah.
Then
he goes out into the plaice to do sa'y, and if he come from the safa he reads:
" Indeed, al-Safa and al-Marwah are among the symbols of
Allah. So, whoever makes Hajj to the House or performs umrah there is no blame
upon him for walking between them".
And
he doesn't read it elsewhere.
i.e.
Only
at the beginning of the sa'y.
And
a started with what God started and then rise up on the safa until he sees the
Kaaba, So he receives her and raises his hands and he praises God and prays,
and the messenger of god "peace be upon him" was if he stand on the
safa he say "Allah
Akbar" three
time, and he says:
" None has the right to be worshipped but Allah alone,
who has no partner,
His
is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things
. None has the right to be
worshipped but Allah alone, He fulfilled His
Promise,
He aided His slave, and He alone defeated Confederates".
He
repeating the same thing like
this
three times. Then he would ask Allah for what he liked, Then he goes down from
safa to Marwah, walking until he reaches the green column, If he arrives, he
will speed up as quickly as he can if he can, unharmed until he reaches the
second green column, then walks on his habit until he reaches the Marwah, So he
rises on it and receives the Qibla, and raises his hands, and he praises God
and prays for what he wants to pray.
And
he says:
"Allah
Akbar" three
time, and he says:
" None has the right to be worshipped but Allah alone,
who has no partner,
His
is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things
. None has the right to be
worshipped but Allah alone, He fulfilled His
Promise,
He aided His slave, and He alone defeated Confederates".
He
repeating the same thing like
this
three times. Then he would ask Allah for what he liked, then he comes down from
marwa to safa, walks in the place of his walk, and he's speeding up in a rapid
position. "the jogging for man only", he rises on the safa, receives
the Qibla, raises his hands and says like before the first time, and he says:
"Allah
Akbar" three
time, and he says:
" None has the right to be worshipped but Allah alone,
who has no partner,
His
is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things
. None has the right to be
worshipped but Allah alone, He fulfilled His
Promise,
He aided His slave, and He alone defeated Confederates".
He
repeating the same thing like
this
three times. Then he would ask Allah for what he liked, and he says in the rest
of his sa'y what I like of mentioning and reading and prayers.
And
climbing on the mountains of Safa and Marwa, and the intense pursuit "jogging"
between the two flags, It's all a sunnah, not a duty. thus, he completed his
quest seven runs, from safa to marwa one half, and from marwa to safa another
half. Starting from the safa is finished at the marwa.
*The shaving:
Then
he decomposes by shaving his head or shortening it if he's a man.
And
the shaving is better if he is "Enjoyment", and the hajj is closed,
and he can't grow his hair before it, so the shortening is better, so that the
hair stays and shaves it in hajj.
And
he can start on the right, and the shaving must be in all_ head, as well as
shortening the hair all the head, as for women, the hair of her head is short
in every way, and she doesn't shaving, but she take from every strands is a
part, and with these works he was complete his umrah and completely dissolved, allowing
him all the prohibitions of Ihram.
And
he does what the dissolved people did with good dress, and get in the woman and
so on.
So,
he's decomposing from the umrah and he must stay on his decompose it until the
8th day of Dhul-Hajjah.
تعليقات
إرسال تعليق