5_أركان الصوم



أركان الصوم:

ـ النية:
لقول النبي ـ صلى الله عليه وسلم "إنَّما الأعْمالُ بالنِّيّاتِ، وإنَّما لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوَى"صحيح البخاري " متون " /1ـ كتاب: بدء الوحي / 1 ـ باب: كيف كان بدء الوحي ... / حديث رقم: 1 / ص: 9 .

ولابد أن تكون ـ النية ـ قبل الفجر من كل ليلة .

* فعن حفصة زوج النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ ، أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ قالمَنْ لمْ يجمعِ الصيامَ قبلَ الفجرِ فلا صيامَ لهُ" .سنن أبي داودتحقيق الشيخ الألباني / 8ـ أول كتاب : الصيام /71 ـ باب : النية في الصيام / حديث رقم : 2454 / ص : 430 / صحيح .

وهذا بالنسبة لصيام الفريضة فقط .

أما صيام التطوع فلا يشترط فيه عقد النية قبل الفجر ، وإنما يجوز عقدها في أي وقت طالما كان ممسكًا عن المفطرات .

ـ الإمساك عن المفطِّرات من طلوع الفجر إلى غروب الشمس لقوله تعالى "فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ"سورة البقرة آية : 187 .
استحباب تعجيل الفطر:
*
عن سهل بن سعد أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ قاللايَزَالُ النَّاسُ بخَيْرٍ ما عَجَّلُوا الفِطْرَ. صحيح البخاري / 30 ـ كتاب: الصوم / 45 ـ باب: تعجيل الإفطار / حديث رقم: 1957 / ص: 220 .
عن أبي هريرة ، عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال:" لايزالُ الدِّينُ ظاهرًا ما عجَّل النَّاسُ الفِطْرَ إنَّ اليهودَ والنَّصارى يؤخِّرونَ"سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب : الصيام / 20 ـ باب : ما يستحب من تعجيل الفطر / حديث رقم : 2353 / ص : 413 / صحيح.



عن أنس بن مالك ـ رضي الله عنه ـ قال :
ما رأَيْتُ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم قطُّ صلَّى صلاةَ المغربِ حتَّى يُفطِرَ ولو على شَربةٍ مِن ماءٍ"رواه أبو يعلي وابن خزيمة .وصحح الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في صحيح الترغيب والترهيب : 9 ـ كتاب الصوم / 16 ـ باب : الترغيب في تعجيل الفطر وتأخير السحور / حديث رقم : 1063 / ص : 521 .
الترغيب في الفطر على التمر:
" عن أنسِ بنِ مالِكٍ قالَ: كانَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ يُفطِرُ علَى رُطَباتٍ قبلَ أن يصلِّيَ فإن لم تكن رُطَباتٌ فعلى تَمراتٍ فإن لم تَكُن حَسا حَسَواتٍ مِن ماءٍ" سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8ـ أول كتاب: الصيام /21ـ باب: ما يفطر عليه / حديث رقم: 2356 / ص: 413 / حسن صحيح.
مع الحذر من خلط التمر بالزبيب لوجود النهي لمظنة تخمره وإسكاره.

عن ابن جريج، قال: أخبرَني عطاء أنه سَمِعَ جابرًا ـ رضي الله عنه ـ يقول " نَهَى النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ عَنِ الزَّبِيبِ والتَّمْرِ والبُسْرِ والرُّطَبِ."صحيح البخاري / 74 ـ كتاب: الأشربة /11 ـ باب: من رأى ألا يخلط البُسْر والتمر إذا كان مسكرًا ..... / حديث رقم: 5601 / ص: 673 .

عن عبد الله بن أبي قتادة عن أبيه ، قال" نَهَى النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ أنْ يُجْمع بيْنَ التَّمْرِ والزَّهْوِ، والتَّمْرِ والزَّبِيبِ ،ولْيُنْبَذْ كُلُّ واحِدٍ منهما علَى حِدَةٍ."صحيح البخاري / 74 ـ كتاب : الأشربة /11ـ باب : من رأى أن لا يخلط البُسْر والتمر إذا كان مسكرًا ..... / حديث رقم: 5602 / ص: 673.
البسر ..... نوع من تمر النخيل.

والمقصود أنه لا حرج من نبذ التمر وحده أو البسر وحده أو الزبيب وحده مع مراعاة أن النبذ المنفرد لا يزيد عن ثلاثة أيام لأنه يتغير - يتخمر.
النبذ: أي النقع.
الدعاء عند الفطر:
"كانَ النَّبيُّ صلَّى اللهُ علَيهِ وسلَّمَ إذا أفطرَ قال ذهبَ الظَّمأُ وابتلَت العروقُ وثبُتَ الأجرُ إن شاءَ اللهُ. سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 22 ـ باب: القول عند الإفطار / حديث رقم: 2357 / ص: 414 / حسن.



الترغيب في إطعام الطعام:
* عن زيد بن خالد الجُهني ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم من فطَّر صائمًا كان له مثلُ أجرِه غير أنه لا يُنقِصُ من أجرِ الصائمِ شيئًا". سنن الترمذي / تحقيق الشيخ الألباني / 6 ـ كتاب: الصوم عن رسول الله ..... / 82 ـ باب: ما جاء في فضل من فطَّر صائمًا / حديث رقم: 807 / ص: 197 / صحيح.


* عن عبد الله بن عمرو بن العاص ـ رضي الله عنهما "أنَّ رَجُلًا سَأَلَ رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَأيُّ الإسْلَامِ خَيْرٌ؟ قالَ: تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وتَقْرَأُ السَّلَامَ علَى مَن عَرَفْتَ ومَن لَمْ تَعْرِفْ." رواه البخاري ومسلم ـ صحيح الترغيب والترهيب / 8 ـ كتاب: الصدقات / ـ باب: الترغيب في إطعام الطعام، وسقي الماء ..... / حديث رقم: 932 / ص: 467.
فوائد مستخلصة :
في الحديث فوائد عظيمة ينبغي للمؤمن أن يعيها ويتصف بها ، لأنها من مكارم الأخلاق ، ومن حميد العادات ، نسأل الله تعالى أن يوفقنا للعمل بها .

منها الحث على إطعام الطعام الذي هو أمارة الجود والسخاء ، ومكارم الأخلاق ، وفيه نفع للمحتاجين ، وسد الجوع الذي استعاذ منه الرسول ـ صلى الله عليه وسلم .

ومنها إفشاء السلام الذي يدل على خفض الجناح للمسلمين والتواضع ، والحث على تآلف قلوبهم ، واجتماع كلمتهم ، وتوادهم ومحبتهم .

ومنها الإشارة إلى تعميم السلام ، وهو أن لا يخص به أحدًا ـ من المسلمين ـ دون أحدٍ ، كما يفعله الجبابرة وأصحاب الكبر والأنفة ، لأن المؤمنين كلهم إخوة ، وهم متساوون في رعاية الأخوة .حاشية صحيح الترغيب والترهيب / ص : 467 .


* عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ عن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال إنَّ اللهَ لَيُربِّي لأحدِكم التَّمرةَ واللُّقمةَ كما يُربِّي أحدُكم فَلُوَّه أو فصيلَه حتَّى يكونَ مِثلَ أُحُدٍ " .رواه ابن حبان . وصححه الشيخ الألباني في: صحيح الترغيب والترهيب / 8 ـ كتاب: الصدقات / 17 ـ باب: الترغيب في إطعام الطعام، وسقي الماء ... / حديث رقم: 938 / ص: 469.


* عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم"مَن أصبحَ منكُم اليومَ صائمًا ؟ فقال أبو بكرٍ: أنا، فقالَ: مَن أطعَم منكُم اليومَ مِسكينًا؟ فقال أبو بكرٍ: أنا، فقالَ: من تبعَ منكُم اليومَ جنازةً؟ قال أبو بكرٍ: أنا، قال: مَن عاد منكُم اليومَ مَريضًا؟ قال أبو بكرٍ: أنا، فقالَ رسولُ اللهِ: ما اجتَمعَت هذهِ الخِصالُ قطُّ في رجُلٍ في يومٍ إلا دخلَ الجنَّةَ.. رواه ابن خزيمة في صحيحه. وصححه الشيخ الألباني في: صحيح الترغيب والترهيب: 8 ـ كتاب: الصدقات /17 ـ باب: الترغيب في إطعام الطعام، وسقي الماء ..... / حديث رقم: 941 / ص: 470 .



سأَلتُ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ عن ضالَّةِ الإبلِ تَغشى حياضي ، قد لطتُها لإبِلي ، فَهَل لي من أجرٍ إن سَقيتُها ؟ قالَ: نعَم، في كلِّ ذاتِ كبدٍ حَرَّى أجرٌ"الراوي: سراقة بن مالكالمحدث: الألباني -المصدر: صحيح ابن ماجه -الصفحة أو الرقم - 2987 خلاصة حكم المحدث: صحيح.
**************************************
Pillars of Fasting.

************************************
*The intention.
To say the Prophet “peace be upon him”:
“The reward of deeds depends upon the intentions and every person will get the reward according to what he has intended”.
Hadith El_Bukhari. Muton / “1” the book of: Revelation / “1” chapter: How the Divine Revelation started being ……... / hadith number: “1” / page: “9”.
*And it must be the intention before dawn every night.
*So, about Hafsah Prophet's wife “peace be upon him” that the messenger of god “peace be upon him” said:
“who does not determine to fast before dawn does not fast”.
Sunnan aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the first book: fasting / “71” chapter: The Intention for Fasting / hadith number: “2454” / page: “430” / it’s true.
And that's just for the obligatory fast.
As for the fast of volunteering, it is not obligatory to hold the intention before dawn, but it is permissible to hold it at any time as long as it is holding on to the fast.
*Holding to break the fasting from dawn to sunset to Allah say:
“So now, have relations with them and seek that which Allah has decreed for you. And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread “of night” Then complete the fast until the sunset”.
 Surah Al_Baqara…… “187”.
*About Sahl Abn saad that the messenger of god “peace be upon him” said:
“The people will remain on the right path as long as they hasten the breaking of the fast”.
Hadith El_Bukhari / “30” the book of: fasting / “45” chapter: to accelerated the fast-breaking meal of Ramadan / hadith number: “1957” / page: “220”.
*About abo Hurairah about the prophet “peace be upon him” said:
“Religion will continue to prevail as long as people hasten to break the fast, because the Jews and the Christians delay doing so”.
Sunnan aby Dawood / / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the first book: fasting / “20” chapter: The Recommendation of Hastening to Break the Fast / hadith number: “2353” / page: “413” / it’s true.
*About Anas Abn Malek “god bless him” said:
“I have never seen the Messenger of God “peace be upon him” pray the Maghreb prayers until he breaks even a drink of water”.
Narrated by Abo Yali and Abn Khazaima and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the true desire and intimidation / “9” the book of: fast / “16” chapter: the encouragement to Hastening to Break the Fast and delay suhoor /  hadith number: “1603” / page: “521”.
The encouragement at breakfast on dates.
*About Anas Abn Malek “god bless him” said:
“The Messenger of Allah “peace be upon him” used to break his fast before praying with some fresh dates; but if there were no fresh dates, he had a few dry dates, and if there were no dry dates, he took some mouthfuls of water”.
Sunnan aby Dawood / / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the first book: fasting / “21” chapter: What to Use to Break One's Fast / hadith number: “2356” / page: “413” / it’s good and true.
* With caution against mixing dates with raisins because there is a time for a guess to ferment it and drink it.
*About Abn Greg, he said: Ataa told me he heard Jaber “god bless them” saying:
“The Prophet “peace be upon him” forbade the drinking of alcoholic drinks prepared from raisins, dates, unripe dates and fresh ripe dates”.
Hadith El_Bukhari / “74” the book of: Drinks / “11” chapter: Unripe-date drink and ripe-date drink should not be mixed if it is an intoxicant……. / hadith number: “5601” / page: “673”.
*About Abd Allah Abn Aby Qatada about his father, said:
“The Prophet “peace be upon him” forbade the mixing of ripe and unripe dates and also the mixing of dates and raisins “for preparing a syrup” but the syrup of each kind of fruit should be prepared separately”.
Hadith El_Bukhari / “74” the book of: Drinks / “11” chapter: Unripe-date drink and ripe-date drink should not be mixed if it is an intoxicant……. / hadith number: “5602” / page: “673”.
The unripe dates: ………. Kind of a palm date.
* What is meant is that there is nothing wrong with soaking dates alone or raisins alone or unripe dates alone, keeping in mind that the single soak is no more than three days because it changes “ferments”.
Praying at breakfast.
the Prophet “peace be upon him” said when he broke his fast:
 “Thirst has gone, the arteries are moist, and the reward is sure, if Allah wills”.
Sunnan aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the first book: fasting / “22” chapter: The Saying at The Time of Breaking the Fast / hadith number: “2357” / page: “414” / it’s true.
The encouragement to feed the food.
* About Zaid Abn Khalid Al-Juhani “god bless him” said:
The messenger of god “peace be upon him” said:
“Whoever provides the food for a fasting person to break his fast with, then for him is the same reward as his “the fasting person's” without anything being diminished from the reward of the fasting person”.
Sunnan Al_Tarmazi / investigation by El_sheikh al_albani / “6” the book of: fasting / “82” chapter: What Has Been Revealed About One Who Provides the Food for A Fasting Person to Break His Fast / hadith number: “807” / page: “197” / it’s true.
*About Abd Allah Abn Amr Abn al_aas “god bless them”:
A person asked Allah's Messenger “peace be upon him” What “sort of” deeds in or “what qualities of” Islam are good?" He replied, "To feed “the poor” and greet those whom you know and those whom you don't know”.
Narrated El_Bukhari and Muslim / in the true desire and intimidation / “8” the book of: the charity / chapter: the encouragement to feed food, and watering water……... / hadith number: “932” / page: “467”.
Benefits derived.
* In hadith, great benefits should be recognized and characterized by the believer, because they are morals, and it is good for customs, we ask Allah almighty to be aware of them.
* One of them is to urge to feed food, which is the principle of goodness and generosity, and the dignity of morality, and it is good for the needy, and to fill the hunger from which the Prophet “peace be upon him” has seek refuge from it.
* Among them is the disclosure of peace, which indicates the reduction of the wing for Muslims and humility, and the urge to unite their hearts, and to meet their word, and their affection and love.
*And among is the reference to the generalization of peace, which is that no One of the Muslims belongs to him without anyone Like the titans and the snobs and the disdains, because believers are all brothers, and they are equal in the care of brothers.
The footnote of the true desire and intimidation / page: “467”.
*About Aishah “god bless her” about the messenger of god “peace be upon him” said:
“that Allah will raise to one of you in the date and the bite as one of you raised by a little horse or faction to be like the mountain of Uhud”.
Narrated by Abn Habban and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the true desire and intimidation / “8” the book of: the charity / chapter: the encouragement to feed food, and watering water……... / hadith number: “938” / page: “469”.
*About abo Hurairah “god bless him” said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“Who amongst you is fasting today? Abu Bakr said: I am. He “again” said: Who amongst you followed a funeral procession today? Abu Bakr said: I did. He “the Prophet” again said: Who amongst you served food to the needy? Abu Bakr said: I did. He “again” said: Who amongst you has today visited the sick? Abu Bakr said: I did. Thereupon Allah's Messenger “peace be upon him” said: Anyone in whom “these good deeds” are combined will certainly enter paradise”.
Narrated by Abn Khazaima and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the true desire and intimidation / “8” the book of: the charity / chapter: the encouragement to feed food, and watering water……... / hadith number: “941” / page: “470”.
* I asked the Messenger of Allah “peace be upon him” about a lost camel that comes to my cisterns that I have prepared for my own camels - will I be rewarded if I give it some water to drink? He said: Yes, in every living being there is reward”.
The narrator: Suraqah Abn Malek / the speaker: al_albani / the source: hadith Abn Majah / page or number: “2987” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
  
     




 




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

4_دعوة للنجاة

5_مناسك العمرة

00_المقدمة