3-الحج شرعًا

 

الحج شرعًا

الحج في الشرع قصدٌ مخصوصٌ في وقتٍ مخصوصٍ لفعلِ نسكٍ مخصوصٍ.الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ"سورة البقرة آية: 197.
أشهر الحج: شوال، وذو القعدة، وذو الحجة
الحج ركن من أركان الإسلام وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاًآل عمران97.

الاستعداد للإحرام

يمكن قص الأظافر وحلق العانة ونتف الإبط وذلك ليس بنسك ولكن لعدم استطاعة فعل ذلك بعد الإحرام وقبل التحلل.


أركان الحج وواجباته

الإحرام ـ الوقوف بعرفة ـ طواف الإفاضة ـ السعي .

*أركان الحج أربعة :
الإحراموهو نية الدخول في النسك والتلبس به بالإهلال : لبيك اللهم بـ.....
الوقوف بعرفة ، لحديث "الحج عرفة" .
طواف الإفاضة ، لقوله تعالى "وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ"الحج 29.
السعي ، لحديث "اسعَوْا ، فإنَّ اللهَ كتبَ عليكم السَّعيَ"رواه أحمد وصححه الألباني هنا *.
*من ترك ركنًالا يَتِم نسكُه إلا إذا أتى به ولو لم يأتِ به الحاج فقد بطُلَ حجُّهُ.
*
واجبات الحج سبعة :
الإحرام من الميقات.
الوقوف بعرفة إلى الغروب على من وقف نهارًا- الوقوف نفسه ركن لكن زمن الوقوف الذي هو للغروب واجب -
المبيت بمني لغير أهل السقاية والرعاية ليالي أيام التشريق
المبيت بمزدلفة إلى بعد منتصف الليل لمن أدركها قبله على غير السقاة والرعاة .والرمي مرتبًا.والحلق أو التقصير
-طواف الوداع .
والواجبإذا لم يأت به الحاج فإن حجه صحيح وعليه دم -على خلاف وتفصيل بكتب الفقه .
السنة ما سوى الأركان والواجبات فهو مسنون .مثل الاغتسال ، الصلاة قبل الإهلال ، استلام الحجر الأسود ،
والمسنون إذا لم يأتِ الحاجُّ به فحجُّه صحيح، وليس عليه شيءٌ.

أركان العمرة وواجباتها


أركان العمرة ثلاثة: إحرامٌ، وطوافٌ، وسعيٌ
واجبات العمرة: الإحرام بها من الحِلِّ أي من الميقات، حلقٌ أو تقصيرٌ، وما سوى ذلك من السنن.

محظورات الإحرام

محظورات الإحرام: هي الممنوعات التي يمنع منها الإنسان بسبب الإحرام، ومنها:
-حلق شعر الرأس، لقوله تعالى "وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ"البقرة196، وألحق العلماء بحلق الرأس حلق سائر شعر الجسم، وألحقوا به أيضًا تقليم الأظافر، وقصها.
-استعمال الطيب بعد عقد الإحرام، سواء في ثوبه أو بدنه. فاستعمال الطيب محظورٌ في الإحرام ، لقوله صلى الله عليه وسلم في الرجل الذي وقصته ناقته "ولا تُمِسُّوهُ بِطِيبٍ" - أنَّ رجُلا كانَ مع النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ ، فَوَقَصَتْهُ ناقتُهُ وهوَ محْرِمٌ فماتَ ، فقالَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ : اغْسِلُوهُ بماءٍ وسدْرٍ ، وكَفِّنُوهُ في ثَوْبَيهِ ، ولا تُمِسُّوهُ بِطِيبٍ ، ولا تُخَمِّرُوا رأْسَهُ ، فإنَّهُ يُبْعَثُ يومَ القيامةِ مُلَبِّيًا .الراوي عبدالله بن عباس المحدثالبخاري المصدر صحيح البخاري-الصفحة أو الرقم: 1851 خلاصة حكم المحدث :صحيح -الدرر*
-الجماعلقوله تعالى"فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الحجالبقرة197
-المباشرة لشهوةلدخولها في عموم قوله "فَلَا رَفَثَ"ولأنه لا يجوز للمحرم أن يتزوج ولا أن يخطب ، فلا يجوز أن يباشر من باب أولى .
-قتل الصيدلقوله تعالى "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حرم"المائدة95، وأما قطع الشجر فليس بحرام على المحرم ، إلا ما كان داخل الأميال-وهي حدود الحرم، سواء كان مُحْرِمًا أو غير محرم ، ولهذا يجوز في عرفة أن يقلع الأشجار ولو كان محرمًا ، لأن قطع الشجر متعلق بالحَرَم لا بالإحرام .
-من المحظورات الخاصة بالرجال لبس القميص والبرانس والسراويل والعمائم والخفاف، لقول النبي صلى الله عليه وسلم وقد سئل ما يلبس المحرم ؟"أن رجلاً قال: يا رسولَ اللهِ، ما يلبَسُ المحرمُ من الثيابِ؟ قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: لا تلبَسوا القُمُصَ, ولا العمائِمَ، ولا السراويلات، ولا البَرانِسَ، ولا الخفافَ، إلا أحدٌ لا يجدَ النعلين فليلبَسْ خفين، وليقطعْهما أسفلَ من الكعبين، ولا تلبَسوا من الثيابِ شيئًا مسَّه الزعفران ولا الورْسُ" .الراوي عبدالله بن عمرالمحدث البخاري المصدر صحيح البخاري -الصفحة أو الرقم: 5803 - خلاصة حكم المحدث : -صحيحالدرر *إلا أنه صلى الله عليه وسلم استثنى من لم يجد إزارًا فليلبس السراويل ، ومن لم يجد النعلين فليلبس الخفين .أنه سَمِعَ النبيَّ صلى الله عليه و سلم يقول بعرفاتٍ: فقالمَن لم يجدْ إزارًا فلْيلبَسِ السراويلَ ، ومَن لم يجدْ نعلين فلْيلبَسْ خُفَّيْنِ"الراوي عبدالله بن عباسالمحدث الألباني المصدر صحيح النسائي -الصفحة أو الرقم: 5340 خلاصة حكم المحدث صحيحالدرر -
وهذه الأشياء الخمسة صار العلماء يعبرون عنها بلبس المخيط ، وقد توهم بعض العامة أن لبس المخيط هو لبس ما فيه خياطة ، وليس الأمر كذلك ، وإنما قصد أهل العلم بذلك أن يلبس الإنسان ما فصل على البدن ، أو على جزء منه كالقميص والسراويل ، هذا هو مرادهم ، ولهذا لو لبس الإنسان رداءً مرقّعا ، أو إزارًا مرقّعا فلا حرج عليه ، ولو لبس قميصًا منسوجًا بدون خياطة كان حرامًا .
-ومن محظورات الإحرام وهو خاص بالمرأة النقاب والقفازين، وهو أن تغطي وجهها ، وتفتح لعينيها ما تنظر به ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم نهي عنه ، ومثله البرقع ، فالمرأة إذا أحرمت لا تلبس النقاب ولا البرقع ، والمشروع أن تكشف وجهها إلا إذا مرّ الرجال غير المحارم بها ، فالواجب عليها أن تستر وجهها ولا يضرها إذا مس وجهها هذا الغطاء .وتستر يديها بغير القفازين وبغير مخيط.
وبالنسبة لمن فعل هذه المحظورات ناسيًا أو جاهلاً أو مكرهًا ، فلا شيء عليه ، لقول الله تعالى وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ"الأحزاب5.
وقال تعالى في قتل الصيد وهو من محظورات الإحرام "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ ومن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ المائدة .95فهذه النصوص تدل على أن من فعل المحظورات ناسيًا أو جاهلاً فلا شيء عليه .
وكذلك إذا كان مكرهًا لقوله تعالى "مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ ولكن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ"النحل106 .فإذا كان هذا من الإكراه على الكفر ، فما دونه أولى .
ولكن إذا ذُكِّر من كان ناسيًا وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، وإذا عَلِمَ من كان جاهلاً وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، وإذا زال الإكراه عمن كان مكرهًا وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، مثال:ذلك لو غطى المحرم رأسه ناسيًا ثم ذكر فإنه يزيل الغطاء ، ولو غسل يده بالطيب ثم ذكر وجب عليه غسلها حتى يزول أثر الطيب وهكذا .
مقتطفات من كتاب فتاوى منار الإسلام للشيخ ابن عثيمين ج/2 ص391- 394 . المعلومة كاملة *هنا*

*************************

Al _Hajj in Sharia.

**************************

Hajj in Islam is a special purpose at a special time for doing a special ceremonies:

"Hajj is well-known months, so whoever has made Hajj obligatory upon himself therein"

Surah Al_Baqara……"197".

The month of hajj is:

Shoals, Dhul al_Qada, and Dhul al_hajjah.

And Al_hajj is one of the pillars of Islam:

"And to Allah from the people is a pilgrimage to the House - for whoever is able to find thereto a way".

Surah Al_imraan……."97".

******************************

Preparing for Ihram.

*********************

Nails can be cut, pubic shavings and armpits plucked, and that is not a ceremonies, but because they can't do it after ihram and before decomposition.

***************************

The pillars and duties of hajj.

*************************

Al_ihram, standing in Arafa, Ifadah Tawaf and Al_Sa'y.

*The Four Corners of Hajj:

1_Al_ihram:

Which is the intention to get into the ceremonies and stick to it by saying:

"Oh, my Lord, here I am at Your service".

2_standing in Arafa:

For hadith:

"Al_hajj Arafa".

3_ Ifadah Tawaf:

Allah said:

" And perform Tawaf around the ancient House".

Surah Al_hajj……"29".

4_ Al_Sa'y:

For hadith:

"perform sa'y, because god wrote on you that".

Narrated by Ahmed and corrected by Al_albani.

*HERE*

What about someone left a corner?

His ceremonies can't be done until he comes with it first, and If the pilgrim did not bring him, he would have lost his argument.

****************

The seven duties of hajj.

1_al_ihram from the Miqat.

2_standing in Arafa to sunset:

On the one who stood by day " standing himself a corner" but the time of standing which is for sunset is a duty.

3_Spending the night at Mina:

For non-watering people and care for the nights of the Tashriq Days.

4_Spending the night at Muzdalifah:

Until after midnight for those who realized it before it, other than the bartenders and herders.

5_Throwing embers.

6_Shaving or shortening hair.

7_Farewell Tawaf.

And the duties are:

If the pilgrim does not bring it, then his argument is correct and he has to slaughter a sacrifice.

*In disagreement and detail with the books of Islamic legislation.

And the sunnah is:

The only corner and duties are sunnah like:

"Washing, praying before the starting saying: "Oh, my Lord, here I am at Your service" and receiving the black stone".

And the sunnah is:

If the pilgrim does not come to him, his argument is correct, and there is nothing on him.

********************  

The pillars and duties of umrah.

***********************

The pillars of umrah are three:

 ihram and tawaf and sa'y.

The Umrah Duties:

Al_ihram from the Miqat, Shaving or shortening hair and other that is sunnah.

*************************

The prohibitions of Ihram.

*************

These are the prohibitions that man forbids because of ihram, like:

*Shaving hair of head.

Allah said:

" And do not shave your heads until the sacrificial animal has reached its place of slaughter".

Surah Al_Baqara……"196".

And the scientists attached the shaved head to the throat of all the hair of the body, and also attached to it trimming nails, and cutting them.

*Using the perfume:

After holding ihram, whether in his dress or his body.

So, using the perfume is forbidden in Ihram, for what the prophet "peace be upon him" saying in a man killed by crushing his neck " neither perfume him".

"A man was in the company of the Prophet (peace be upon him) and his she-camel crushed his neck while he was in a state of Ihram and he died Allah's Messenger (peace be upon him) said, "Wash him with water and Sidr and shroud him in his two garments; neither perfume him nor cover his head, for he will be resurrected on the Day of Resurrection, reciting Talbiya".

Narrated by: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: Al-Bukhari / the source: hadith Al-Bukhari / page or number: 1851 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

*Sexual intercourse:

Allah said:

" So, whoever has made Hajj obligatory upon himself therein, there is no sexual relations and no disobedience and no disputing during Hajj".

Surah Al_Baqara……."197".

*Direct to lust:

To enter it in the pan saying: " there is no sexual relations", And because it is not permissible for a mahram to marry or to get engaged, it is not permissible to Direct to lust in the first place.

*Killing hunting:

Allah said:

" Oh, you who have believed, do not kill game while you are in the state of ihram".

Surah al_maaida…..."95".

But The cutting of trees is not forbidden on the Muharram, except it wasn't inside the confines of al_haram, Whether it is Muharram or not, That's why it is permissible in Arafa to take off the trees even if it is Muharram, Because cutting trees is related to haram, not ihram.

* Prohibited for men:

Wear shirt, Pyrenees, pants, turbans and sandals, for what the prophet "peace be upon him" He was asked about what the Muharram wearing?

" A man said, "Oh Allah's Messenger (peace be upon him). What type of clothes should a Muharram wear Allah's Messenger (peace be upon him) replied, "Do not wear shirts, turbans trousers hooded cloaks or Khuffs (socks made from thick fabric or leather); but if someone cannot get sandals, then he can wear Khuffs after cutting them short below the ankles. Do not wear clothes touched by saffon or wars (two kinds of perfumes)".

Nattered by: Abd Allah Abn Omar / the speaker: Al-Bukhari / the source: hadith Al-Bukhari / page or number: 5803 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

* But he excluded those who didn't find Izar so he can wear pants, and if he didn't find the sole, he can wear the sandal.

Abn Abbas said:

 I heard the Prophet (peace be upon him) delivering a sermon at `Arafat saying, "If a Muharram does not find slippers, he could wear Khuffs (socks made from thick fabric or leather, but he has to cut short the Khuffs below the ankles), and if he does not find an Izar (a waist sheet for wrapping the lower half of the body) he could wear trousers".

Nattered by: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: Al_albani / the source: hadith al_nasai / page or number: 5340 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

*And these five things the scientists are expressing in stitched clothes, and some public might have imagined that wearing a stitching is to wear what it is sewn, and that's not the case, rather, the scholars meant that to wear what is detailed on the body, or part of it, like a shirt and pants, This is what they want, and that is why if a person wears a patched robe, or an Izar, there is nothing wrong with him, and if he wears a woven shirt without sewing, it is forbidden.

*One of the prohibitions of Ihram is that it is for women el_niqab and gloves, Which is to cover her face and open to her eyes what she's looking at, and the prophet "peace be upon him" is forbade it, and the burqa is like him, so if a woman ihramt she does not wear the niqab or the burqa, and the rightful is to show her face unless non-incestuous men go through it, so she has to cover her face and not hurt her if her face is touched by this cover, and she hides her hands without gloves and without sewn.

*As for those who have done these prohibitions, forgetting, ignorant or cunning, there is nothing on it. Allah said:

"And there is no sin on you concerning that in hearts deliberately intend".

Surah al_ahzab……"5".

And Allah said in killing hunting and it is one of the prohibitions of Ihram:

"Oh, you who have believed, do not kill game while you are in the state of ihram. And whoever of you kills it intentionally - the penalty is an equivalent from sacrificial animals to what he killed".

Surah al_maaida……..."95".

So, these texts indicate that whoever did the prohibitions is forgotten or ignorant, there is nothing on it, and so is if it's cunning for what Allah said:

"Whoever disbelieves in Allah after his belief... except for one who is forced while his heart is secure in faith. But those who open their breasts to disbelief, upon them is wrath from Allah, and for them is a great punishment".

Surah al_nahl……."106".

*If this is a compulsion to disbelieve, so what's less is first.

*But if he mentions who was forgotten, he should hurry up and give up the prohibition, and If he knows who is ignorant, he must hurry up to give up the prohibition, and if the coercion is removed from the one who is forced, he must hurry to give up the prohibition.

Like:

That's if the mahram covers his head, forgetting and then he's mentioned, he must remove the cover, and if he washed his hand with perfume and then mentioned it, he should wash it, until the fragrance is gone and so on.

Excerpts from the Book of The Fatwas of Manar al-Islam by Sheikh Abn Athimin

Part: "2" / page: "391-394".

The full information is

 *HERE*.

 

 

  

 

 

 

 

  

 

                          

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

4_دعوة للنجاة

5_مناسك العمرة

00_المقدمة