4_المواقيت
المواقيت
المواقيت قسمان:
- زمانية: وهي
أشهر الحج: شوال،
وذو القعدة، وذو الحجة.
- مكانية: وهي
التي يحرم منها من أراد الحج أو العمرة، وهي خمسة:
- ذو الحُلَيْفَةِ: وهو
ميقات أهل المدينة ومن مر بها، ويبعد عن مكة
: 420 كيلو
مترًا تقريبًا، وهو أبعد المواقيت عن مكة.
- الجُحْفَة: وهي
ميقات أهل الشام وتركيا ومصر والمغرب ومن حاذاها أو مر بها، وهي قرية قرب رابغ،
وتبعد عن مكة 186كيلو
مترًا تقريبًا، ويُحرم الناس الآن من رابغ الواقعة غربًا عنها.
- يَلَمْلَم: وهو
ميقات أهل اليمن ومن حاذاها أو مر بها، ويَلَمْلَم وادٍ
يبعُد عن مكة 120كيلو مترًا
تقريبًا، ويسمى الآن السَّعدية.
-قَرْنِ المنازلِ : وهو
ميقات أهل نجد والطائف ومن حاذاه أو مر به، وهو المشهور الآن بالسيل
الكبير، بينه وبين مكة 75كيلو
مترًا تقريبًا، ووادي مَحْرَم هو أعلى قَرْنِ المنازلِ.
-ذات عِرق: وهي
ميقات أهل العراق ومن حاذاها أو مر بها، وهي واد، وتسمى الضريبة، بينها وبين مكة 100 كيلو
مترًا تقريبًا.
ومن كان منزله دون المواقيت من جهة مكة أحرم منه.كتاب:
مختصر الفقه الإسلامي في ضوء القرآن والسنة*قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين:ومن
كان طريقه يمينًا أو شمالاً من هذه المواقيت فإنّه يحرم إذا حاذى أقرب المواقيت
إليه، فإن لم يُحاذِ ميقاتًا مثل أهل سواكنَ في السودان ومن يمر من طريقهم فإنهم
يحرمون من جدّة. ولا يجوز لمن مر بهذه المواقيت وهو يريد الحج أو العمرة أن
يتجاوزها إلاّ محرمًا، وعلى هذا فإذا كان في الطائرة وهو يُريد الحج أو العمرة،
وجب عليه الإحرام إذا حاذى الميقات من فوقه، فيتأهب ويلبس ثياب الإحرام قبل محاذاة
الميقات، فإذا حاذاه عقد نية الإحرام فورًا. ولا يجوز له تأخيره إلى الهبوط في
جُدّة، لأنّ ذلك من تعدي حدود الله تعالى.ومن
مَرّ بالمواقيت وهو لا يريد حَجًّا ولا عمرة، ثم بدا له بعد ذلك أن يعتمر أو يحج
فإنّه يُحرم من المكان الذي عزم فيه على ذلك لأنّ في الصحيحين من حديث ابن عباس
رضي الله عنهما في ذكر المواقيت، ومن كان دون ذلك فَمِن حيث أنشأ، وإذا مرّ بهذه
المواقيت وهو لا يريد الحج ولا العمرة وإنّما يريد مكة لغرض آخر كطلب علم، أو
زيارة قريب، أو علاج مرض، أو تجارة أو نحو ذلك فإنّه لا يجب عليه الإحرام إذا كان
قد أدى الفريضة، لحديث ابن عباس السابق وفيه«فَهُنَّ
لَهُنَّ، وَلِمَنْ أَتَى عَلَيْهِنَّ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِنَّ، لِمَنْ كَانَ
يُرِيدُ الحَجَّ وَالعُمْرَةَ»، فإنّ مفهومه أنّ من لا يريدهما لا يجب عليه الإحرام.العثيمين .
* عَنِ
ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّه عَنْهمَا: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ- صلى الله عليه
وسلم-وَقَّتَ
لِأَهْلِ المَدِينَةِ ذَا الحُلَيْفَةِ، وَلِأَهْلِ الشَّامِ الجُحْفَةَ،
وَلِأَهْلِ نَجْدٍ قَرْنَ المَنَازِلِ، وَلِأَهْلِ اليَمَنِ يَلَمْلَمَ، فَهُنَّ
لَهُنَّ، وَلِمَنْ أَتَى عَلَيْهِنَّ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِنَّ، لِمَنْ كَانَ
يُرِيدُ الحَجَّ وَالعُمْرَةَ، فَمَنْ كَانَ دُونَهُنَّ فَمُهَلُّهُ مِنْ
أَهْلِهِ، وَكَذاكَ حَتَّى أَهْلُ مَكَّةَ يُهِلُّونَ مِنْهَا». متفق
عليه.الدرر .
- مُهَلُّ
أهلِ المدينةِ من ذي الحليفةِ. والطريقُ
الآخرُ الجُحْفَةُ. ومُهَلُّ
أهلِ العراقِ من ذاتِ عرقٍ. ومُهَلُّ
أهلِ نجدَ من قرنٍ. ومُهَلُّ
أهلِ اليمنِ من يَلَمْلَمَ"الراوي: جابر بن
عبد الله -المحدث: مسلم -المصدر: صحيح
مسلم-الصفحة
أو الرقم: 1183 -خلاصة
حكم المحدث: صحيح- الدرر *
************************************************
AL_Mawaqit.
**************************
AL_Mawaqit are two sections:
1_temporal:
And it is the months of hajj.
"Shoals, Dhul al_Qada, and Dhul al_hajjah".
2_locational:
And it is the one who want hajj or umrah should do
ihram from it,
which is five:
*Dhul- Hulaifa.
It is the Miqat of the people of Medina and those who
passed through it, and is about 420 kilometers from Mecca, and is the furthest Miqat
from Mecca.
* Al-Juhfah.
It is the Miqat of the people of Sham, Turkey, Egypt,
Morocco and those who have been through it, a village near Rabigh, which is
about 186 kilometers from Mecca, and people are now ihram of Rabigh, which is
located west of it.
* Yalamlam.
And it is the Miqat of the people of Yemen and who
ever saw her or went through it, and Yalamlam is a valley about 120 km from
Mecca, now called Saadia.
* Qarn-al-Manazil.
And it is the Miqat of the people of Najd and Taif and
those who have been through it, and he is now famous for the great torrent
between him and Mecca about 75 kilometers.
* Dhat Irq.
And it is the Miqat of the people of Iraq and who ever
saw it or went through it, and it's a valley called al_dariba, between them and
Mecca about 100 kilometers, and whoever was his house without AL_Mawaqit from
the side of Mecca was ihram from it.
* A brief book of Islamic jurisprudence in the light of the Qur'an and
sunnah*
SheikhMohammed Abn Saleh al-Athimin said:
And if he is on his way to the right or north of these
Mawaqit, he's done ihram if he follows the nearest Miqat from him, so if he doesn't
follows Miqat like the people of Suaken in Sudan and those who pass through
their path are doing ihram from Jeddah, It is not permissible for those who
have been through these Mawaqit and he wants hajj or umrah to be exceeded
except mahram, So if he is in the plane and he wants hajj or umrah, he had to
do the ihram if he took the Miqat off from him, He prepares and wears ihram
clothes before the miqat are aligned, so if he is follow it to hold the
intention of ihram immediately, It is not permissible for him to delay him to
land in Jeddah, because that is an abuse of the limits of Allah, and who passed
the Mawaqit and he does not want hajj or umrah, then he seemed to him to do
hajj or umrah so he must do ihram of the place where he's determined to do it,
because in the two correct Abn Abbas's hadith "God bless them" in
mentioning Mawaqit, And who is without it, from where he was raised, and if he
passes through these Mawaqit, he does not want hajj or umrah, but he wants
Mecca for another purpose, such as asking for knowledge, visiting a relative,
treating a disease, trading or so on.
He does not have to do anything about it if he has
performed the obligatory duty, to the previous hadith of Abn Abbas and in it:
" So, these are the Mawaqit for
all those living at those places, and besides them for those who come through
those places with the intention of performing Hajj and Umrah".
His understanding is that those who don't want them
don't have to do it.
*About Abn Abbas "god bless them":
"That the messenger of god "peace be upon
him" had fixed Dhul Hulaifa as the Miqat for the people of Medina; Al-Juhfah
for the people of Sham; and Qarn Ul-Manazil for the people of Najd; and
Yalamlam for the people of Yemen. So, these (above mentioned) are the Mawaqit
for all those living at those places, and besides them for those who come
through those places with the intention of performing Hajj and Umrah and
whoever lives within these places should assume Ihram from his dwelling place,
and similarly the people of Mecca can assume ihram from Mecca".
Agreed on it.
" For the people of Medina Dhul-Hulaifa
is the place for entering upon the state of Ihram, and for (the people coming
through the other way, i.e. Syria) it is Juhfah; for the people of Iraq it is
Dhat al-'Irq; for the people of Najd it is Qarn (al-Manazil) and for the people
of Yemen it is Yalamlam".
Narrated by: Jaber Abn Abd Allah / the speaker: Muslim
/ the source: hadith Muslim / page or number: "1183" / Summary of the
speaker’s judgment: it’s true.
تعليقات
إرسال تعليق