12_طول القيام


طول القيام:
* عن عبد الله ـ رضي الله عنه ـ قالصَلَّيْتُ مع النبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ لَيْلَةً، فَلَمْ يَزَلْ قَائِمًا حتَّى هَمَمْتُ بأَمْرِ سَوْءٍ، قُلْنَا: وما هَمَمْتَ؟ قالَ: هَمَمْتُ أَنْ أَقْعُدَ وأَذَرَ النبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ.”. فتح الباري بشرح صحيح البخاري / ج: 3 / 19ـ كتاب: التهجد / 9 ـ باب: طول القيام في صلاة الليل / حديث رقم: 1135.
* وقالت عائشة ـ رضي الله عنها أنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ كانَ يَقُومُ مِنَ اللَّيْلِ حتَّى تَتَفَطَّرَ قَدَمَاهُ، فَقالَتْ عَائِشَةُ: لِمَ تَصْنَعُ هذا يا رَسولَ اللَّهِ، وقدْ غَفَرَ اللَّهُ لكَ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِكَ وما تَأَخَّرَ؟ قالَ: أفلا أُحِبُّ أنْ أكُونَ عَبْدًا شَكُورًا فَلَمَّا كَثُرَ لَحْمُهُ صَلَّى جَالِسًا، فَإِذَا أرَادَ أنْ يَرْكَعَ قَامَ فَقَرَأَ ثُمَّ رَكَعَ. "الراوي: عائشة أم المؤمنين-المحدث: البخاري-المصدرصحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 4837 |خلاصة حكم المحدث: صحيح"
لذلك يستحب طول القيام.
* عن جابر ؛ قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم "أَفْضَلُ الصَّلاةِ طُولُ القُنُوتِ. " صحيح مسلم / 6 ـ كتاب صلاة المسافرين وقصرها / 22 ـ باب: أفضل الصلاة طول القنوت / حديث رقم: 164 ـ 756 / ص: 181.

المراد بالقنوت هنا: القيام، قال الشافعي وغيره تعليقًا على الحديث: إن تطويل القيام أفضل من كثرة الركوع والسجود.



وقت صلاة القيام:
يبدأ قيام الليل من بعد صلاة العشاء ويستمر حتى الفجر.
* عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ زوج النبي ، قالت - "كانَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ يُصَلِّي فِيما بيْنَ أَنْ يَفْرُغَ مِن صَلَاةِ العِشَاءِ، وَهي الَّتي يَدْعُو النَّاسُ العَتَمَةَ، إلى الفَجْرِ، إحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً، يُسَلِّمُ بيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ، وَيُوتِرُ بوَاحِدَةٍ، فَإِذَا سَكَتَ المُؤَذِّنُ مِن صَلَاةِ الفَجْرِ، وَتَبَيَّنَ له الفَجْرُ، وَجَاءَهُ المُؤَذِّنُ، قَامَ فَرَكَعَ رَكْعَتَيْنِ خَفِيفَتَيْنِ، ثُمَّ اضْطَجَعَ علَى شِقِّهِ الأيْمَنِ، حتَّى يَأْتِيَهُ المُؤَذِّنُ لِلإِقَامَةِ."صحيح مسلم / 6 ـ كتاب : صلاة المسافرين وقصرها / 17 ـ باب : صلاة الليل وعدد ركعات النبي ..... / حديث رقم: 122 ـ 736/ ص: 177 .

عن حميد أنَّهُ سَمِعَ أنَسًا رَضِيَ اللَّهُ عنْه، يقولُكانَ رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يُفْطِرُ مِنَ الشَّهْرِ حتَّى نَظُنَّ أنْ لا يَصُومَ منه، ويَصُومُ حتَّى نَظُنَّ أنْ لا يُفْطِرَ منه شيئًا، وكانَ لا تَشَاءُ تَرَاهُ مِنَ اللَّيْلِ مُصَلِّيًا إلَّا رَأَيْتَهُ، ولَا نَائِمًا إلَّا رَأَيْتَهُ" فتح الباري بشرح صحيح البخاري / ج : 3 / 19ـ كتاب : التهجد /11ـ باب : قيام النبي ... / حديث رقم : 1141 .



أفضل أوقات القيام:
يفضل تأخير صلاة الليل إلى ثلث الليل أو نصفه.
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم قال" يَتَنَزَّلُ رَبُّنا تَبارَكَ وتَعالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إلى السَّماءِ الدُّنْيا، حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ، يقولُ: مَن يَدْعُونِي فأسْتَجِيبَ له، مَن يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ، مَن يَسْتَغْفِرُنِي فأغْفِرَ له."فتح الباري بشرح صحيح البخاري / ج : 3 /19 ـ كتاب التهجد /14 ـ باب : الدعاء في الصلاة ..... / حديث رقم: 1145 / باب: 14.

....... قال حدثني عمرو بن عبسة ـ رضي الله عنه ـ أنه سمع النبي ـ صلى الله عليه وسلم يقول"أقرَبُ ما يَكونُ الرَّبُّ منَ العبدِ في جوفِ اللَّيلِ الآخرِ، فإن استَطعتَ أن تَكونَ مِمَّن يذكرُ اللَّهَ في تلكَ السَّاعةِ فَكُن "سنن الترمذي / تحقيق الشيخ الألباني /45 ـ كتاب: الدعوات /119ـ باب / حديث رقم: 3578 / ص: 813 / صحيح.

وتتحقق صلاة الليل ولو بركعة.


ما يستحب أثناء القراءة:
يستحب لكل من قرأ في صلاة الليل إذا مر بآية رحمة؛ أن يسأل الله سبحانه من فضله، وإذا مر بآية عذاب أن يتعوذ بالله من النار، وإذا مر بآية فيها تسبيح سَبَّحَ، وإذا مر بسؤال سأل.
* عن حذيفة بن اليمان قال صَلَّيْتُ مع النبيِّ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ، فَافْتَتَحَ البَقَرَةَ، فَقُلتُ:يَرْكَعُ عِنْدَ المِئَةِ، ثُمَّ مَضَى، فَقُلتُ: يُصَلِّي بهَا في رَكْعَةٍ، فَمَضَى، فَقُلتُ: يَرْكَعُ بهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ النِّسَاءَ، فَقَرَأَهَا، ثُمَّ افْتَتَحَ آلَ عِمْرَانَ، فَقَرَأَهَا، يَقْرَأُ مُتَرَسِّلًا، إذَا مَرَّ بآيَةٍ فِيهَا تَسْبِيحٌ سَبَّحَ، وإذَا مَرَّ بسُؤَالٍ سَأَلَ، وإذَا مَرَّ بتَعَوُّذٍ تَعَوَّذَ، ثُمَّ رَكَعَ، فَجَعَلَ يقولُ: سُبْحَانَ رَبِّيَ العَظِيمِ، فَكانَ رُكُوعُهُ نَحْوًا مِن قِيَامِهِ، ثُمَّ قالَ: سَمِعَ اللَّهُ لِمَن حَمِدَهُ، ثُمَّ قَامَ طَوِيلًا قَرِيبًا ممَّا رَكَعَ، ثُمَّ سَجَدَ، فَقالَ: سُبْحَانَ رَبِّيَ الأعْلَى، فَكانَ سُجُودُهُ قَرِيبًا مِن قِيَامِهِ. " صحيح مسلم / 6 ـ كتاب: صلاة المسافرين وقصرها / 27 ـ باب: استحباب تطويل القراءة في صلاة الليل / حديث رقم: 203 ـ 772/ ص: 186 .

ـ يقرأ مترسلًا: أي: متمهلًا متأنيًا.

ـ قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في الرد على من يقول في استحباب ذلك في صلاة الفرضهذا إنما ورد في صلاة الليل كما في حديث حذيفة، فمقتضى الاتباع الصحيح الوقوف عند الوارد وعدم التوسع فيه بالقياس والرأي، فإنه لو كان ذلك مشروعًا في الفرائض أيضًا لفعله ـ صلى الله عليه وسلم، ولو فعله لنقل، بل لكان نقله أولى من نقل ذلك في النوافل كما لا يخفى “. ا. هـ. الموسوعة الفقهية الميسرة / ج: 2 / ص: 148 .



من فاته قيام الليل :
* عن عائشة ـ رضي الله عنهاأنَّ رَسولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ كانَ إذَا فَاتَتْهُ الصَّلَاةُ مِنَ اللَّيْلِ مِن وَجَعٍ، أَوْ غيرِهِ، صَلَّى مِنَ النَّهَارِ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً". صحيح مسلم / 6 ـ كتاب: صلاة المسافرين وقصرها /18ـ باب: جامع صلاة الليل، ومن نام عنها أو مرض / حديث رقم: 140 ـ 746 / ص: 179.
هذا دليل على استحباب المحافظة على الأوراد، وأنها إذا فاتت تقضى.
عن عمر بن الخطاب قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلممَن نامَ عن حِزْبِهِ، أوْ عن شيءٍ منه، فَقَرَأَهُ فِيما بيْنَ صَلاةِ الفَجْرِ، وصَلاةِ الظُّهْرِ، كُتِبَ له كَأنَّما قَرَأَهُ مِنَ اللَّيْلِ." صحيح مسلم /6 ـ كتاب: صلاة المسافرين وقصرها / 18 ـ باب: جامع صلاة الليل، ومن نام عنها أو مرض / حديث رقم: 142 ـ 747 / ص: 179 .



قضاء الوتر:
* عن أبي سعيد الخدري ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم "من نامَ عن وترِهِ أو نسيَهُ فليصلِّهِ إذا ذكرَهُ "سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني /2 ـ أول: كتاب الصلاة / 341 ـ باب: في الدعاء بعد الوتر / حديث رقم: 1431 / ص: 247 / صحيح.


* "من نامَ عن وترِهِ أو نسيَهُ فليصلِّهِ إذا ذكرَهُ " الراوي: أبو سعيد الخدري -المحدث: الألبانيالمصدر: صحيح أبي داودالصفحة أو الرقم: 1431 | خلاصة حكم المحدث: صحيح.

سُئِلَ شيخُ الإسلام ابن تيمية رحمه الله عمن نام عن صلاة الوتر ؟ فأجابيصلي ما بين طلوع الفجر وصلاة الصبح، للحديث"من نامَ عن وترِهِ أو نسيَهُ فليصلِّهِ إذا ذكرَهُ "
وهذا يعم الفرض وقيام الليل والوتر والسنن الراتبة انتهى من "الفتاوى الكبرى" .2/240.

ووقت قضاء الوتر فيه خلاف يرجع له. الإسلام سؤال وجواب. هنا .

هذا للمعذور فإن لم يكن معذورًا فلا وتر له - التفصيل ـ بالموسوعة الفقهية / ج: 2 / ص: 130 .


ذِكر ما يستفتح به القيام :
عن عاصم بن حُميد قالسألتُ عائشةَ ماذا كانَ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ يفتتحُ بِهِ قيامَ اللَّيلِ قالت: لقد سألتني عن شيءٍ ما سألني عنْهُ أحدٌ قبلَكَ" كانَ يُكبِّرُ عشرًا ويحمدُ عشرًا ويسبِّحُ عشرًا ويستغفرُ عشرًا ويقولُ اللَّهمَّ اغفر لي واهدني وارزقني وعافني ويتعوَّذُ من ضيقِ المقامِ يومَ القيامةِ"الراوي عاصم بن حميدالمحدث الألبانيالمصدر صحيح ابن ماجه-الصفحة أو الرقم: 1123 - خلاصة حكم المحدث صحيح.

* عن ابن عباس ، قال: كانَ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ إذا قامَ منَ اللَّيلِ يتَهجَّدُ ، قالَ "اللَّه مَّلَكَ الحمدُ أنتَ نورُ السَّماواتِ والأرضِ ومن فيهنَّ ولَكَ الحمدُ أنتَ قيَّامُ السَّماواتِ والأرضِ ومن فيهنَّ ولَكَ الحمدُ أنتَ ملِكُ السَّماواتِ والأرضِ ومن فيهنَّ ولَكَ الحمدُ أنتَ حقٌّ ووعدُكَ حقٌّ والجنَّةُ حقٌّ والنَّارُ حقٌّ والسَّاعةُ حقٌّ والنَّبيُّونَ حقٌّ ومحمَّدٌ حقٌّ لَكَ أسلمتُ وعليْكَ توَكَّلتُ وبِكَ آمنتُ ثمَّ ذَكرَ قتيبةُ كلمةً معناها وبِكَ خاصَمتُ وإليْكَ حاكمتُ اغفِر لي ما قدَّمتُ وما أخَّرتُ وما أعلَنتُ أنتَ المقدِّمُ وأنتَ المؤخِّرُ لا إلَهَ إلَّا أنتَ ولا حولَ ولا قوَّةَ إلَّا باللَّهِ"الراوي عبدالله بن عباسالمحدث الألبانيالمصدر صحيح النسائي -الصفحة أو الرقم: 1618 - خلاصة حكم المحدث صحيح.


ما يقول في آخر الوتر:
قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالة قيام رمضان: ص: 32 :

ومن السنة أن يقول في آخر وتره قبل السلام أو بعدهاللهم إني أعوذ برضاك من سخطك وبـ ....... " . الموسوعة الفقهية / ص: 128 / ج: 2 .
لحديث على ـ رضي الله عنه أنَّ النَّبيَّ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ كانَ يقولُ في آخرِ وترِهِاللَّهمَّ إنِّي أعوذُ برضاكَ من سَخَطِكَ، وبمعافاتِكَ من عقوبتِكَ، وأعوذُ بِكَ منْكَ، لا أُحصي ثناءً عليْكَ، أنتَ كما أثنيتَ على نفسِكَسنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني /2 ـ أول كتاب: الصلاة / 340 ـ باب: القنوت في الوتر / حديث رقم: 1427 / ص: 246 / صحيح.


الدعاء بعد الوتر:
عن أُبَي بن كعب ، قالأنَّ رسولَ اللَّهِ ،كانَ يوترُ بثلاثِ ركعاتٍ ؛ كانَ يقرأُ في الأولَى بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأعْلَى وفي الثَّانيةِ بِقُلْ يَا أيُّهَا الْكَافِرُونَ وفي الثَّالثةِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ ويقنُتُ قبلَ الرُّكوعِ فإذا فرغَ قالَ عندَ فراغِهِ سُبحانَ الملِكِ القدُّوسِ ثلاثَ مرَّاتٍ يطيلُ في آخرِهنَّ"الراوي أبي بن كعب -المحدث الألباني -المصدر صحيح النسائيالصفحة أو الرقم:1698 - خلاصة حكم المحدث صحيح .

الركعتان بعد الوتر:
* عن ابن عمر ، عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال اجْعَلُوا آخِرَ صَلَاتِكُمْ باللَّيْلِ وِتْرًا."الراوي: عبدالله بن عمر-المحدث: البخاريالمصدر: صحيح البخاري-الصفحة أو الرقم: 998 - خلاصة حكم المحدث: صحيح.

قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالته قيام رمضان:
إنما هو للتخيير لا للإيجاب. لصحة الأحاديث الواردة في الركعتين بعد الوتر .

* عن ثوبان قال كنت مع رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ في سفر فقالإنَّ هذا السَّفرَ جَهْدٌ وثِقْلٌ فإذا أوتَر أحدُكم فليركَعْ ركعتَيْنِ، فإنِ استيقَظ وإلَّا كانتا له"رواه : الدارمي ، وابن خزيمة وصححه الشيخ الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة / ج : 4 / حديث رقم : 1993 / ص : 646 .

وقال الشيخ الألباني :
والحديث استدل به الإمام ابن خزيمة على " أن الصلاة بعد الوتر مباح لجميع من يريد الصلاة بعده وأن الركعتين اللتين كان النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ يصليهما بعد الوتر لم يكونا خاصة للنبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ دون أمته ، إذ النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قد أمر بالركعتين بعد الوتر أمر ندب وفضيلة ، لا أمر إيجاب وفريضة " .

قال الشيخ الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة / ج : 4 / تحت شرح حديث رقم : 1993 :

والسنة أن يقرأ فيهما " إِذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزَالَهَا" و " قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ"

أخرجه ابن خزيمة :1105-1104، من حديث عائشة رضي الله عنها بإسنادين يقوي أحدهما الآخر ,أنظر صفة الصلاة ص:124.
***********************************
the length of the night's pray.
**************************************************
*About Abd Allah “god bless him” said:
“One night I offered the night prayer with the Prophet “peace be upon him” and he kept on standing till an ill-thought came to me." We said, "What was the ill-thought?" He said, "It was to sit down and leave the Prophet “standing”.
Fath al-Bari with explanation of hadith El_Bukhari / part:3 / “19” the book of: Prayer at Night / “9” chapter: To prolong the standing posture in the Tahajjud / hadith number: 1135.
*And Aisha “god bless her” said:
“The Prophet “peace be upon him” used to offer prayer at night “for such a long time” that his feet used to crack. I said, "Oh Allah's Messenger “peace be upon him”! Why do you do it since Allah has forgiven you your faults of the past and those to follow?" He said, "Shouldn't I love to be a thankful slave “of Allah”?' When he became old, he prayed while sitting, but if he wanted to perform a bowing, he would get up, recite “some other verses” and then perform the bowing”.
The narrator: Aisha / the speaker: El_Bukhari / the source: hadith El_Bukhari / page or number: “4837” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
So, it's all the more desirable to do the night praying.
*About Jabir said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“The most excellent prayer is that in which the duration of standing is longer”.
Hadith Muslim / “6” the book of: Prayer – Travelers / “22” chapter: The best prayer is that in which one stands for a long time / hadith number: “756.164” / page: “181”.
Al-Shafei and others commented on this hadith said:
That, prolonging in the night praying is better than kneeling and prostration.
Time to the night praying.
*The night praying begins after the evening prayer and continues until dawn.
*About Aisha “god bless her” the prophet’s wife “peace be upon him”, said:
“that between the time when the Messenger of Allah “peace be upon him” finished the “Isha” prayer which is called “Atama by the people, he used to pray eleven rak'ahs, uttering the salutation at the end of every two rak'ahs, and observing the Witr with a single one. And when the Mu'adhdhin had finished the call “for the” dawn prayer and he saw the dawn clearly and the Mu'adhdhin had come to him, he stood up and prayed two short rak'ahs. Then he lay down on his right side till the Mu'adhdhin came to him for lqama”.
Hadith Muslim / “6” the book of: Prayer – Travelers / “17” chapter: Night prayers and the number of rak`ah offered by the Prophet………………. / hadith number: “736.122” / page: “177”.
*About Hamid that he heard Anas “god bless him” said:
“Sometimes Allah's Messenger “peace be upon him”  would not fast “for so many days” that we thought that he would not fast that month and he sometimes used to fast “for so many days” that we thought he would not leave fasting throughout that month and “as regards his prayer and sleep at night”, if you wanted to see him praying at night, you could see him praying and if you wanted to see him sleeping, you could see him sleeping”.
Fath al-Bari with explanation of hadith El_Bukhari / part: “3” / “19” the book of: Prayer at Night / “11” chapter: The waking up of the Prophet……… / hadith number: “1141”.
The best times to the night praying.
*It is preferable to delay the night prayer to one third or half of the night.
*About abo Hurairah “god bless him” that the messenger of god “peace be upon him” said:
“When it is the last third of the night, our Lord, the Blessed, the Superior, descends every night to the heaven of the world and says, 'Is there anyone who invokes Me “demand anything from Me”, that I may respond to his invocation; Is there anyone who asks Me for something that I may give “it to” him; Is there anyone who asks My forgiveness that I may forgive him?”.
Fath al-Bari with explanation of hadith El_Bukhari / part: “3” / “19” the book of: Prayer at Night / “14” chapter: Invocation in the middle of the night ……… / hadith number: “1145” / chapter: “14”.
……… He said: Amr Abn Absa told me “god bless him”, he heard the Prophet “peace be upon him” said:
“The closest that the Lord is to a worshipper is during the last part of the night, so if you are able to be of those who remember Allah in that hour, then do so”.
Sunnan Al_Tarmazi / investigation by El_sheikh al_albani / “45” the book of: praying / “119” chapter / hadith number: “3578” / page: “813” / it’s true.
* And the night prayer will be achieved even if it is a rakaat.
What's to be liked about reading.
It is desirable for anyone who reads in the night prayer, if he passes through a mercy verse, to ask God of his bounty, and if he passes through a verse of torment, he will seek refuge in God from hell, and if he passed a verse in it glorification he praise, and if he went through a question he asked.
*About Huzaifa Abn el_yaman “god bless him” said:
“I prayed with the Messenger of Allah “peace be upon him” one night and he started reciting al-Baqarah. I thought that he would bow at the end of one hundred verses, but he proceeded on; I then thought that he would perhaps recite the whole “surah” in a rak'ah, but he proceeded and I thought he would perhaps bow on completing “this surah”. He then started al-Nisa', and recited it; he then started Al-Imran and recited leisurely. And when he recited the verses which referred to the Glory of Allah, he glorified “by saying Subhan Allah-Glory to my Lord the Great”, and when he recited the verses which tell “how the Lord” is to be begged, he “the Holy Prophet” would then beg “from Him”, and when he recited the verses dealing with protection from the Lord, he sought “His” protection and would then bow and say: Glory be to my Mighty Lord; his bowing lasted about the same length of time as his standing “and then on returning to the standing posture after rak'ah” he would say: Allah listened to him who praised Him, and he would then stand about the same length of time as he had spent in bowing. He would then prostrate himself and say: Glory be to my Lord most High, and his prostration lasted nearly the same length of time as his standing”.
Hadith Muslim / “6” the book of: Prayer – Travelers / “27” chapter: It is recommended to recite for a long time in the night prayers / hadith number: “772.203” / page: “186”.
recited leisurely it’s means: he was lingered, unhurried.
El_sheikh al_albani “may gad rest his soul” said, in response to those who say: to prefer that in the prayer of obligatory:
“This is mentioned in the night prayer, as in the hadith of Huzaifa, It is necessary to follow the correct ones to stand when they are received and not to expand it by analogy and opinion, If it were legitimate in the duty’s, too, he would have done it, and if he had done it, he would have moved it first than in the naifal, as it is no secret”. END.
The easy encyclopedia of jurisprudence / part: “2” / page: “148”.
Who missed the prayer of the night.
*About Aisha “god bless her” said:
“that when the Messenger of Allah “peace be upon him” missed the night prayer due to pain or any other reason, he observed twelve rak'ahs during the daytime”.
Hadith Muslim / “6” the book of: Prayer – Travelers / “18” chapter: Night prayer, and the one who sleeps and misses it or is sick / hadith number: “746.140” / page: “179”.
*This is proof of the need to maintain a good habit, and that if you forget or miss it, it will be compensated.
*About Amr Abn al_khtaab “god bless him” said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“Should anyone fall asleep and fail to recite his portion of the Qur'an, or a part of it, if he recites it between the dawn prayer and the noon prayer, it will be recorded for him as though he had recited it during the night”.
Hadith Muslim / “6” the book of: Prayer – Travelers / “18” chapter: Night prayer, and the one who sleeps and misses it or is sick / hadith number: “747.142” / page: “179”.
Compensation for the Witr prayer.
*About Aby Saeed el_khodry “god bless him” said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“If anyone oversleeps and misses the Witr, or forgets it, he should pray when he remembers”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “2” the first book of: praying / “341” chapter: Supplicating After Witr / hadith number: “1431” / page: “247” / it’s true.
*“If anyone oversleeps and misses the Witr, or forgets it, he should pray when he remembers”.
The narrator: Aby Saeed el_khodry / the speaker: al_albani / the source: Sunnan Aby Dawood / page or number: “1431” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
*Sheikh al-Islam Abn Taymiyyah asked about who slept about the Witr prayer?
And he answered:
“He prays between dawn and morning prayers to hadith: “If anyone oversleeps and misses the Witr, or forgets it, he should pray when he remembers”.
And this prevails in the imposition and the night prayer and the Witr and the Sunnan”.
Finished with “Grand Fatwas” / 2.240.
And the time to spend the Witr is a dispute to be considered.
Al_islam question and answer. HERE.
*These for the excused one, if he's not excused, he has no Witr.
The detail in Doctrinal Encyclopedia / part: “2” / page: “130”.
Mention what he opens up in the night prayer.
*About Assam Abn Hamid said:
“I asked Aishah: With what did the Prophet “peace be upon him” start voluntary prayers?’ She said: ‘You have asked me about something which no one has asked before. He used to say Allahu Akbar ten times, and Al-Hamdu Lillah ten times and Subhan Allah ten times, and he would say Oh Allah, forgive me, guide me, grant me provision and give me good health and he would seek refuge from the difficulty of the standing on the Day of Resurrection”.
The narrator: Assam Abn Hamid / the speaker: al_albani / the source: hadith Abn Majah / page or number: “1123” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
*About Abn Abbas said:
“When the Prophet “peace be upon him” got up at night to pray Tahajjud, he said: Oh Allah, to You be praise, you are the Light of the heavens and earth and whoever is in them. To You be praise, you are the Sustainer of the Heavens and the earth and whoever is in them. To You be praise, you are the Sovereign of the heavens and earth and whoever is in them. To You be praise; You are True, your promise is true, Paradise is true, Hell is true, the Hour is true, the Prophets are true and Muhammad is true. To You have I submitted, in You I put my trust and in You I have believed.  Then “one of the narrators” Qutaibah mentioned some words the meaning of which was: And with Your help I argue “with my opponents, the non-believers”, and I take You as a judge “to judge between us”. Forgive me my past and future sins and those that I commit openly. You are the One who puts “some people” back and bring “others” forward. There is no God but You and there is no power and no strength except with Allah”.
The narrator: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: al_albani / the source: al_nasai / page or number: “1618” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
What he says at the end of the Witr?
El_sheikh al_albani “may god rest his soul” said in a message of the night prayer in Ramadan.
Page: “32”.
* It is the sunnah to say at the end of his Witr before or after Al_Salam:
“Oh Allah, I seek refuge in Thy good pleasure from Thy anger, …….”.
Doctrinal Encyclopedia / part: “2” / page: “128”.
For hadith Ali “god bless him”:
 “That the messenger of god “peace be upon him” used to say at the end of his Witr: "Oh Allah, I seek refuge in Thy good pleasure from Thy anger, and in Thy forgiveness from Thy punishment, and I seek refuge in Thy mercy from Thy wrath. I cannot reckon the praise due to Thee. Thou art as Thou hast praised Thyself”.

Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “2” the first book of: praying / “340” chapter: The Qunut During Witr / hadith number: “1427” / page: “246” / it’s true.
The praying after Witr.
*About Aby Abn Kaab “god bless him”:
“That the messenger of god “peace be upon him” used to pray Witr with three rak'ahs. In the first he would recite: "Glorify the Name of Your Lord, the Most High" in the second: "Say: Oh you disbelievers!", and in the third: "Say: He is Allah, “the” One". And he would say the Qunut before bowing, and when he finished, he would say: Glory be to the Sovereign, the Most Holy three times, elongating the words the last time”.
The narrator: Aby Abn Kaab / the speaker: al_albani / the source: al_nasai / page or number: “1698” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
The two rak’ah after the Witr.
* About Abn Omar, about the prophet “peace be upon him” said:
“Make Witr as your last prayer at night”.
The narrator: Abd Allah Abn Omar / the speaker: El_Bukhari / the source: hadith El_Bukhari / page or number: “998” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
El_sheikh al_albani “may god rest his soul” said in a message of the night prayer in Ramadan:
“It is for choice, not for the positive, of the validity of the hadiths contained in the two rak'ahs after the Witr”.
*About thaobaan, said: I was with the messenger of god “peace be upon him” in a travel, and he said:
“This travel is an effort and a weight. So, if one of you pray the Witr, let him pray two rak'ahs, and if he wakes up, or they’re for him”.
Narrator by: al_ Darmi, Abn Khazema and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the right series hadith’s / part: “4” / hadith number: “1993” / page: “464”.
And El_sheikh al_albani said:
“And the hadith was inferred by Imam Abn Khazaima on “That prayer after the Witr is permissible for all those who want to pray after him and that the two rak'ahs that the Prophet “peace be upon him” was pray after the Witr, they are not special to the Prophet “peace be upon him” without his nation, because the Prophet “peace be upon him” ordered the two rak'ahs after the Witr, a assign and a virtue, not a positive and obligatory order.
El_sheikh al_albani said in the right series hadith’s / part: “4” / Under explanation of hadith number: “1993”.
* And the sunnah to read in them,
“When the earth is shaken with its “final” earthquake” and “Say, "Oh, disbelievers”.
Corrected by Abn Khazaima: “1104,1105”, from Aisha's hadith, “may God bless her”, with two supporting Strengthen each other, see the prayer characteristic / page: “124”.

  


  









 















 



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

4_دعوة للنجاة

5_مناسك العمرة

00_المقدمة