13_البكاء في قيام الليل
البكاء في قيام الليل
* .......
قال: حدثنا عبد الملك بن أبي سليمان عن عطاء،
قال" دخلتُ
أَنا وعُبَيْدُ بنُ عُمَيْرٍ على عائشةَ فقالت لعُبَيْدِ بنِ عُمَيْرٍ: قد آنَ لَكَ أن تزورَنا؟
فقالَ : أقولُ يا أمَّة كما قالَ الأوَّلُ زُرْ غِبًّا تزدَدْ حبًّا قالَ فقالَت
دَعونا من رطانَتِكم هذِهِ قالَ ابنُ عُمَيْرٍ أخبرينا بأعجَبِ شيءٍ رأيتِهِ من
رسولِ اللَّهِ - صلَّى اللَّهُ عليهِ وعلى آله وسلَّمَ - قالَ فسَكَتَت ثمَّ قالت
لمَّا كانَ ليلةٌ منَ اللَّيالي قالَ: يا عائشةُ ذريني أتعبَّدُ اللَّيلةَ لربِّي
قلتُ واللَّهِ إنِّي لأحبُّ قربَكَ وأحبُّ ما سرَّكَ قالَت فقامَ فتطَهَّرَ ثمَّ
قامَ يصلِّي قالَت فلَمْ يزَلْ يَبكي حتَّى بلَّ حِجرَهُ قالَت ثمَّ بَكى فلم
يزَلْ يبكي حتَّى بلَّ لِحيتَهُ قالَت ثمَّ بَكَى فلم يزَل يَبكي حتَّى بلَّ
الأرضَ فجاءَ بلالٌ يؤذنُهُ بالصَّلاةِ فلمَّا رآهُ يبكي قالَ: يا رسولَ اللَّهِ
لِمَ تَبكي وقد غَفرَ اللَّهُ لَكَ ما تقدَّمَ وما تأخَّرَ قالَ: أفلا أَكونُ
عبدًا شَكورًا لقد نَزَلَت عليَّ اللَّيلةَ آيةٌ ويلٌ لمن قرأَها ولم يتفَكَّرها
فيها" إِنَّ
فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ"
الآيةَ كلَّها .الراوي : عائشة أم المؤمنين -المحدث : الوادعي -المصدر : الصحيح المسند- الصفحة أو الرقم: 1654 -خلاصة حكم المحدث : حسن.
الخشوع في قيام الليل وغيره:
قال الليث حدثني يزيد بن الهادي ، عن محمد بن إبراهيم ، عن أُسَيد
بن حُضَير قال " بيْنَما هو يَقْرَأُ مِنَ اللَّيْلِ سُورَةَ
البَقَرَةِ، وفَرَسُهُ مَرْبُوطَةٌ عِنْدَهُ، إذْ جالَتِ الفَرَسُ فَسَكَتَ
فَسَكَتَتْ، فَقَرَأَ فَجالَتِ الفَرَسُ، فَسَكَتَ وسَكَتَتِ الفَرَسُ، ثُمَّ
قَرَأَ فَجالَتِ الفَرَسُ فانْصَرَفَ، وكانَ ابنُهُ يَحْيَى قَرِيبًا مِنْها،
فأشْفَقَ أنْ تُصِيبَهُ فَلَمَّا اجْتَرَّهُ رَفَعَ رَأْسَهُ إلى السَّماءِ، حتَّى
ما يَراها، فَلَمَّا أصْبَحَ حَدَّثَ النبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ فقالَ: اقْرَأْ يا ابْنَ حضير
اقرأ يا ابْنَ حُضَيْرٍ، قالَ: فأشْفَقْتُ يا رَسولَ اللَّهِ
أنْ تَطَأَ يَحْيَى، وكانَ مِنْها قَرِيبًا، فَرَفَعْتُ رَأْسِي فانْصَرَفْتُ
إلَيْهِ، فَرَفَعْتُ رَأْسِي إلى السَّماءِ، فإذا مِثْلُ الظُّلَّةِ فيها أمْثالُ
المَصابِيحِ، فَخَرَجَتْ حتَّى لا أراها، قالَ: وتَدْرِي ما ذاكَ؟، قالَ: لا، قالَ: تِلكَ المَلائِكَةُ
دَنَتْ لِصَوْتِكَ، ولو قَرَأْتَ لَأَصْبَحَتْ يَنْظُرُ النَّاسُ إلَيْها، لا
تَتَوارَى منهمْ، " .صحيح البخاري / 66
ـ كتاب : فضائل القرآن /15ـ باب : نزول السكينة والملائكة عند
قراءة القرآن / حديث رقم : 5018 / ص : 610 .
قال ابن حجر العسقلاني في شرح هذا الحديث:
اقْرأ ْيا ابْنَ حُضَيْرٍ:أي: كان يَنْبَغِي لك أن تستَمِر على قِراءتِك وتغْتنِمَ ما حصَل َلك، وليس أمرًا بالقراءة في حال التحديث ، فكأنه يقول ـ صلى الله عليه وسلم " استمر على قراءتك لتستمر لك البركة بنزول الملائكة واستماعها لقراءتك " .
* قال النووي :
في هذا الحديث جواز رؤية آحاد الأمة للملائكة قال وفيه : فضيلة القراءة وأنها سبب نزول الرحمة وحضور الملائكة .
والحديث فيه منقبة لأسَيد بن حضير .
قال ابن حجر العسقلاني في شرح هذا الحديث:
اقْرأ ْيا ابْنَ حُضَيْرٍ:أي: كان يَنْبَغِي لك أن تستَمِر على قِراءتِك وتغْتنِمَ ما حصَل َلك، وليس أمرًا بالقراءة في حال التحديث ، فكأنه يقول ـ صلى الله عليه وسلم " استمر على قراءتك لتستمر لك البركة بنزول الملائكة واستماعها لقراءتك " .
* قال النووي :
في هذا الحديث جواز رؤية آحاد الأمة للملائكة قال وفيه : فضيلة القراءة وأنها سبب نزول الرحمة وحضور الملائكة .
والحديث فيه منقبة لأسَيد بن حضير .
وفضل قراءة سورة البقرة في صلاة الليل، وفضل الخشوع في الصلاة.
فقد دل الحديث على محافظة أسَيد على خشوعه في صلاته لأنه كان
يمكنه أول ما جالت الفرس أن يرفع رأسه.
وكأنه بلغه النهي عن رفع المصلي رأسه إلى السماء فلم يرفعها حتى اشتد به الخطب. ويحتمل أن يكون رفع رأسه بعد انقضاء صلاته فلهذا تمادى به الحال ثلاث مرات.
قال النووي: وفضل الخشوع في الصلاة، أن التشاغل بشيء من أمور الدنيا ولو كان من المباح قد يفوت الخير الكثير فكيف لو كان بغير الأمر المباح. ا. هـ.
عدد ركعات القيام
المقصود بالقيام، قيام الليل، ويطلق عليه قيام الليل،
أو التهجد، أو التراويح ـ أو الوتر كلها مترادفات.
ويتحقق القيام ولو بركعة واحدة وتر.
* عن ابن عمر: أنَّ رجلًا سألَ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ عَن صلاةُ اللَّيلِ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ"صلاةُ اللَّيلِ مَثنى مَثنى، فإذا خشِيَ أحدُكُمُ الصُّبحَ، صلَّى رَكْعةً واحدةً، توترُ لَهُ ما قد صلَّى"صحيح البخاري / 14ـ كتاب: الوتر / 1 ـ باب: ما جاء في الوتر / حديث رقم: 990 / ص: 114.
ويتحقق القيام ولو بركعة واحدة وتر.
* عن ابن عمر: أنَّ رجلًا سألَ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ عَن صلاةُ اللَّيلِ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ"صلاةُ اللَّيلِ مَثنى مَثنى، فإذا خشِيَ أحدُكُمُ الصُّبحَ، صلَّى رَكْعةً واحدةً، توترُ لَهُ ما قد صلَّى"صحيح البخاري / 14ـ كتاب: الوتر / 1 ـ باب: ما جاء في الوتر / حديث رقم: 990 / ص: 114.
* قال ـ صلى الله عليه وسلم "الوترُ حقٌّ ،فمَنْ شاءَ فليوترْ بخمسٍ، ومَنْ شاءَ فليوترْ بثلاثٍ، ومَنْ شاءَ فليوترْ بواحدةٍ”. الراوي: أبو أيوب الأنصاري -المحدث: الألباني المصدر: صحيح ابن ماجه - الصفحة أو الرقم986خلاصة حكم المحدث: صحيح.
فهذا نص صريح في جواز الاقتصار على ركعة واحدة في صلاة الوتر وعليه جرى عمل السلف ـ رضي الله عنهم.
* عن
أبي سلمه بن عبد الرحمن أنَّهُ سَأَلَ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا: كيفَ كَانَتْ صَلَاةُ رَسولِ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عليه وسلَّمَ في رَمَضَانَ؟ قالَتْ: ما
كان يَزِيدُ في رَمَضَانَ ولَا في غيرِهِ علَى
إحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً، يُصَلِّي أرْبَعًا، فلا تَسَلْ عن حُسْنِهِنَّ
وطُولِهِنَّ، ثُمَّ يُصَلِّي أرْبَعًا، فلا تَسَلْ عن حُسْنِهِنَّ وطُولِهِنَّ،
ثُمَّ يُصَلِّي ثَلَاثًا "صحيح
البخاري / 31ـ كتاب: صلاة التراويح / 1 ـ باب: فضل من قام رمضان / حديث رقم: 2013
/ ص: 226 .
* عن
عائشة ـ رضي الله عنها ـ قالت: كانَ
النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ ثَلَاثَ عَشْرَةَ رَكْعَةً منها
الوِتْرُ، ورَكْعَتَا الفَجْرِ."صحيح
البخاري / 19 ـ كتاب التهجد /10 ـ باب:
كيف كان صلاة النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ يصلي من الليل ؟ / حديث رقم: 1140 / ص:
131 .
قال ابن حجر العسقلاني / ج : 3 / ص : 26 / توضيحًا لهذا الحديث - 13 ركعة في الليل - يحتمل أن يكون أضاف إلى صلاة الليل سنة العشاء لكونه ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يصليها في بيته ، أو كان يفتتح به صلاة الليل فقد ثبت عند مسلم من طريق سعد بن هشام عنها أنه ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يفتتحها بركعتين خفيفتين .وهذا أرجح في نظري لأن رواية أبي سلمة التي دلت على الحصر في إحدى عشرة جاء في صفتها عند المصنف وغيره " يصلي أربعًا ثم أربعًا ثم ثلاثًا " ؛ فدل على أنها لم تتعرض للركعتين الخفيفتين وتعرضت لهما في رواية الزهري ، والزيادة من الحافظ مقبولة ، وبهذا يجمع بين الروايات . ا. هـ
* ..... أن
كُريبًا مولى ابن عباس قال"سألتُ
ابنَ عبَّاسٍ كيفَ كانت صلاةُ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ
باللَّيلِ؟ قالَ: بتُّ عندَهُ ليلةً وَهوَ عندَ
ميمونةَ فَنامَ حتَّى إذ اذَهَبَ ثلثُ اللَّيلِ- أو نصفُهُ - استيقظَ فقامَ
إلى شنٍّ فيهِ ماءٌ فتَوضَّأ وتَوضَّأتُ معَهُ ثمَّ قامَ فقمتُ إلى جنبِهِ علَى
يسارِهِ فجعلَني علَى يمينِهِ، ثمَّ وضعَ يدَهُ علَى رأسي كأنَّهُ يمسُّ أذُني
كأنَّهُ يوقظُني، فصلَّى رَكعتَينِ خفيفتينِ قد قرأ فيهما بأمِّ القرآنِ في كلِّ
رَكْعةٍ ثمَّ سلَّمَ، ثمَّ صلَّى حتَّى صلَّى إحدى عشرةَ رَكْعةً بالوترِ، ثمَّ نامَ. فأتاهُ بلالٌ فقالَ: الصَّلاةُ يا رسولَ اللَّهِ. فقامَ
فرَكَعَ رَكعتَينِ، ثمَّ صلَّى للنَّاسِ"الراوي: كريب مولى ابن عباس- المحدث: الألباني- المصدر: صحيح أبي داود -الصفحة أو الرقم: 1364 خلاصة حكم المحدث: صحيح.
* عن
سعدِ بنِ هشامٍ قالَ : .......فأتيتُ
ابنَ عبَّاسٍ فسألتُهُ عن وترِ النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ فقالَ
أدلُّكَ علَى أعلَمِ النَّاسِ بوترِ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ
فأتِ عائشةَ رضيَ اللَّهُ عنها فأتيتُها فاستتبَعتُ حَكيمَ بنَ أفلحَ فأبى
فَناشدتُهُ فانطلقَ معي فاستأذنَّا علَى عائشةَ فقالَت مَن هذا قالَ حَكيمُ بنُ
أفلحَ قالت ومن معَكَ قالَ سعدُ بنُ هشامٍ قالت هشامُ بنُ عامرٍ الَّذي قُتلَ يومَ
أُحُدٍ قالَ قلتُ نعَم قالت نِعمَ المرءُ كانَ عامرٌ ،قالَ قلتُ يا أمَّ المؤمنينَ
حدِّثيني عن خُلُقِ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ قالت ألستَ تقرأُ
القرآنَ فإنَّ خُلُقَ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ كانَ القرآنَ
قالَ قلتُ حدِّثيني عن قيامِ اللَّيلِ قالت ألستَ تقرأُ" يَا
أيُّهَا الْمُزَّمِّلُ" قالَ
قلتُ بلَى قالت فإنَّ أوَّلَ هذهِ السُّورةِ نزلَت فقامَ أصحابُ رسولِ اللَّهِ
صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ حتَّى انتفخَت أقدامُهُم وحُبسَ خاتمتُها في
السَّماءِ اثنَي عشرَ شَهْرًا ثمَّ نزلَ آخرُها فصارَ قيامُ اللَّيلِ تطوُّعًا
بعدَ فريضةٍ قالَ قلتُ حدِّثيني عن وترِ النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ
قالت كانَ يوترُ بثمانِ رَكَعاتٍ لا يجلِسُ إلَّا في
الثَّامنةِ ثمَّ يقومُ فيصلِّي رَكْعةً أخرى لا يجلسُ إلَّا في الثَّامنةِ
والتَّاسعةِ ولا يسلِّمُ إلَّا في التَّاسعةِ ثمَّ يصلِّي رَكعتَينِ وَهوَ جالسٌ
فتلكَ إحدى عشرةَ رَكْعةً يا
بُنَيَّ فلمَّا أسنَّ وأخذَ اللَّحمَ ،أوترَ
بسبعِ رَكَعاتٍ لم يجلِسْ إلَّا في السَّادسةِ والسَّابعةِ ولم يسلِّم إلَّا في
السَّابعةِ ثمَّ يصلِّي رَكعتَينِ وَهوَ جالسٌ فتلكَ
هيَ تسعُ رَكَعاتٍ يا بُنَيَّ، ولم يقُمْ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ
وسلَّمَ ليلةً يتمُّها إلى الصَّباحِ ولم يقرأِ القرآنَ في ليلةٍ قطُّ ولم يصُم
شَهْرًا يتمُّهُ غيرَ رمضانَ وَكانَ إذا صلَّى صلاةً داومَ عليها وَكانَ إذا
غلبَتهُ عيناهُ منَ اللَّيلِ بنومٍ صلَّى منَ النَّهارِ ثِنتَي عشرةَ رَكْعةً" قالَ فأتيتُ ابنَ عبَّاسٍ
فحدَّثتُهُ فقالَ هذا واللَّهِ هوَ الحديثُ ولَو كنتُ أُكَلِّمُها لأتيتُها حتَّى
أشافِهَها بهِ مشافَهَةً قالَ قلتُ لَو عَلِمْتُ أنَّكَ لا تُكَلِّمُها ما
حدَّثتُكَ"الراوي : عائشة أم المؤمنين-المحدث : الألباني- المصدر : صحيح أبي داود-الصفحة أو الرقم: 1342 خلاصة حكم المحدث : صحيح.
قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالة قيام رمضان:
قول النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ " اجعلوا آخر صلاتكم بالليل وترًا”. إنما هو للتخيير لا للإيجاب. لصحة الأحاديث الواردة في الركعتين بعد الوتر.
والسنة أن يقرأ فيهما " إِذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزَالَهَا " و " قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ".
* فعن أبي أمامه أن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يصليهما بعد الوتر وهو جالس يقرأ فيهما " إِذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزَالَهَا" و " قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ". رواه الإمام أحمد. وحسنه الشيخ مقبل بن هادي الوادعي ـ رحمه الله ـ ، في :الجامع الصحيح مما ليس في الصحيحين / ج : 2 / 4 ـ كتاب : الصلاة / 167/ باب : جواز التنفل بعد الوتر في بعض الأحيان / ص : 168 .
* عن
عبدالله بن أبي قيس قال: سألت عائشة عن وتر رسول الله صلى الله عليه وسلم قالت" ربما أوتر أول الليل وربما أوتر
من آخره، قلت كيف كانت قراءته أكان
يُسِرُّ بالقراءةِ أم يجهر؟ قالت: كل ذلك كان يفعل
ربما أسر وربما جهر وربما اغتسل فنام وربما توضأ فنام "الراوي: عائشة أم المؤمنين -المحدث: الألباني -المصدر: صحيح أبي داود -الصفحة أو الرقم: 1437 خلاصة حكم المحدث: صحيح.
o الخلاصة :
عدد ركعات صلاة التراويح كما قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالة : صلاة التراويح / ص : 106 أنها " إحدى عشرة ركعة " .
وأنه لا يجوز الزيادة على الإحدى عشرة ركعة .
وأننا لا نبدع ولا نضلل من يصليها بأكثر من هذا العدد ، إذا لم تتبين له السنة ولم يتبع الهوى .
* ص : 23 ـ وليست صلاة التراويح من النوافل المطلقة حتى يكون للمصلي الخيار في أن يصليها بأي عدد شاء .
عدد ركعات صلاة التراويح كما قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالة : صلاة التراويح / ص : 106 أنها " إحدى عشرة ركعة " .
وأنه لا يجوز الزيادة على الإحدى عشرة ركعة .
وأننا لا نبدع ولا نضلل من يصليها بأكثر من هذا العدد ، إذا لم تتبين له السنة ولم يتبع الهوى .
* ص : 23 ـ وليست صلاة التراويح من النوافل المطلقة حتى يكون للمصلي الخيار في أن يصليها بأي عدد شاء .
* وأمر عمر بن الخطاب ـ رضي الله عنه ـ بالإحدى عشرة
ركعة فهو ما رواه مالك في الموطأ عن محمد بن يوسف عن السائب بن يزيد أنه قال : أمرَ عمرُ بنُ
الخطَّابِ رضيَ اللَّهُ عنهُ أبيَّ بنَ كعبٍ رضيَ اللَّهُ
عنهُ وتميمًا الدَّاريَّ أن يقوما للنَّاسِ بإحدى عشرةَ ركعة وكان
القارئُ يقرأُ بالمِئينَ حتَّى كنَّا نعتمِدُ على العِصيِّ من طولِ القيامِ وما
كنَّا ننصرِفُ إلَّا في فروعِ الفجرِ" الراوي : السائب بن يزيد -المحدث : شعيب الأرناؤوط -المصدر : تخريج سنن أبي داود-الصفحة أو الرقم2/206- خلاصة حكم المحدث : ثابت
* ص : 45 قال الشيخ الألباني في رسالة : صلاة التراويح : هذا سند صحيح جدًا .
وقال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في رسالة قيام رمضان / ص : 6 : رواية أن الناس كانوا يقومون على عهد عمر في رمضان بعشرين ركعة رواية شاذة ضعيفة مخالفة لرواية الثقات الذين قالوا : إحدى عشرة ركعة ، وأن عمر ـ رضي الله عنه ـ أمر بها ، أي بالإحدي عشرة ركعة . ا.هـ.
والأمر فيه خلاف يرجع له هنا الإسلام سؤال وجواب :خلاصة ما ورد في هذا الرابط قوله:والحاصل : أن من صلى إحدى عشرة ركعة على الصفة الواردة عن النبي صلى الله عليه وسلم فقد أحسن وأصاب السنة ، ومن خفف القراءة وزاد عدد الركعات فقد أحسن ، ولا إنكار على من فعل أحد الأمرين .ا.هـ.
ونصيحتنا : أن من كان يصلي القيام منفردًا ألا يزيد على الإحدى عشرة ركعة بحقها من الطول والحسن ،ومن كان في جماعة فيتبع الإمام حتى لا تحدث الفُرقة في أمر اختلف فيه العلماء، ويتم مع الإمام إلى الوتر حتى ينال أجر قيام الليلة كاملة .
********************************************
The crying at the night prayer.
*………...said: Abd El_Malik Abn Abi
Suleiman told us about Ataa, said:
“Obeid
Abn Amir and I entered on Aisha and she said to Obeid Abn Amir: it is time for
you to visit us? And he said: I said Woman as the first said: Dilute
the visit increases the love, said: she said: let us from your weird language
this, Abn Amir said: tell us the most amazing thing you saw from the Prophet of
God “peace be upon him”, he said: she be
silence then she said:
What
was one of those nights, He said
Aisha, let me worship tonight to my god, I said That I love your closeness and
I love what your secret said so he was cleansed and then he prayed and she said
he was still crying until he wet his legs, She said then he cried and he still
cried until his beard was wet She said then he cried, and he still cried until
the earth was wet, So Bilal came to tell him to pray and when he saw him crying
he said:
Oh,
Allah's Messenger “peace be upon him”! Why do you crying since Allah has
forgiven you your faults of the past and those to follow?" He said,
"Shouldn't I love to be a thankful slave (of Allah)?! I’ve come down on me
to night a verse, distress to the one who read it and didn't think about it
“Indeed, in the creation of
the heavens and earth, and the alternation of the night and the day…….” The
whole verse.
The
narrator: Aisha / the speaker: el_wdaiaye / the source: Correct assigned / page
or number: “1654” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
Reverence
for the night prayer and others.
*Al_lith
said: Yazid Abn al_hadey told us about Mohamed Abn Ebrahim about Usaid Abn
Hudair said:
“That
while he was reciting Surat Al-Baqarah at night, and his horse was tied beside
him, the horse was suddenly startled and troubled. When he stopped reciting,
the horse became quiet, and when he started again, the horse was startled
again. Then he stopped reciting and the horse became quiet too. He started
reciting again and the horse was startled and troubled once again. Then he
stopped reciting and his son, Yahya was beside the horse. He was afraid that
the horse might trample on him. When he took the boy away and looked towards
the sky, he could not see it. The next morning, he informed the Prophet who
said, "Recite, Oh Abn Hudair! Recite, Oh Abn Hudair!" Abn Hudair
replied, "Oh Allah's Messenger “peace be upon him”! My son, Yahya was near
the horse and I was afraid that it might trample on him, so I looked towards
the sky, and went to him. When I looked at the sky, I saw something like a
cloud containing what looked like lamps, so I went out in order not to see
it." The Prophet “peace be upon him” said, "Do you know what that
was?" Ibn Hudair replied, "No." The Prophet “peace be upon him” said,
"Those were Angels who came near to you for your voice and if you had kept
on reciting till dawn, it would have remained there till morning when people
would have seen it as it would not have disappeared”.
Hadith
El_Bukhari / “66” the book of: Virtues of the Qur'an / “15” chapter: The
descent of As-Sakinah and angels at the time of the recitation of the Qur'an /
hadith number: “5018” / page: “610”.
*Abn Hajar al-Ashkalani
said in explaining this hadith:
Recite,
Oh Abn Hudair: it’s means: You should have continued to read
and take advantage of what happened to you, And it's not an order to read in
the event of modernization, as if he “peace be upon him” were saying continue
to read you to continue the blessing of the angels coming down and listening to
your reading.
*Al_noaoiey said:
“In
this hadith it is permissible to see the ones of the nation to the angels he
said and in it: The virtue of reading and that it is the reason for the descent
of mercy and the presence of angels, and this hadith has a favor for Usaid Abn
Hudair.
He
preferred to read the Qur'an in the night prayer, and he preferred to be a humble
in prayer.
And
this hadith has shown that Usaid’s preservation of his humble in his prayers, because
he could have the first time a horse moves, he lifts his head.
As
if he had been warned that the worshipper would not raise his head to the sky,
he did not raise it until the sermons intensified, and it is possible that he
lifted his head after the end of his prayers, that's why he's gone three times.
Al_noaoiey said:
And
preferred to be proud in prayer, that being concerned with some of the things
of the world, even if it is permissible, may miss a lot of good, how about if
it is not the other thing. END.
Number
of rak'ahs in the night prayer.
The
night prayer achieved even if one rak'ah “Witr”.
*About
Abn Omar: that a man asked the messenger of god “peace be upon him” about the
night prayer, and the messenger of god “peace be upon him” said:
“The
night prayer is offered as two Rak’ah followed by two Rak’ah and so on and if
anyone is afraid of the approaching dawn “Fajr prayer” he should pray one
Rak`ah and this will be a Witr for all the Rak’ah which he has prayed before”.
Hadith
El_Bukhari / “14” the book of: Witr Prayer / “1” chapter: What is said
regarding the Witr prayer / hadith number: “990” / page: “114”.
*The
messenger of god “peace be upon him” said:
“Witr
is Haqq, whoever wishes let him pray Witr with five “Rak’ah”, and whoever
wishes let him pray Witr with three “Rak’ah”, and whoever wishes let him pray
Witr with one “Rak’ah”.
The
narrator: Abo Ayyub Al-Ansari / the speaker: al_albani / the source: hadith Abn
Majah / page or number: “986” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
*This
is an explicit provision that it is permissible to limit only one rak'ah in the
prayer of the Witr, and therefore the salaf has been done “God bless them”.
*About
Aby Salama Abn Abd El_Rahman
That
he asked Aisha "How was the prayer of Allah's Messenger “peace be upon
him” in Ramadan?" She replied, "He did not pray more than eleven rak'ah
in Ramadan or in any other month. He used to pray four rak’ah, let alone their
beauty and length, and then he would pray four, let alone their beauty and
length, and then he would pray three rak’ah “Witr”.
Hadith
El_Bukhari / “31” the book of: Taraweeh / “1” chapter: The superiority of
Nawafil at night in Ramadan / hadith number: “2013” / page: “226”.
*About
Aisha “god bless her” she said:
“The
Prophet “peace be upon him” used to offer thirteen rak’ah of the night prayer
and that included the Witr and two rak’ah “Sunna” of the Fajr prayer”.
Hadith
El_Bukhari / “19” the book of: Prayer at Night / “10” chapter: How was the
Salat of the Prophet “peace be upon him” and how many Rak'a he used to offer at
night? / hadith number: “1140” / page: “131”.
*Abn Hajar al-Ashkalani
said / part: “3” / page: “26”.
To
illustrate this hadith “13” rak'ahs at night, he probably added to the night
prayer the evening prayer sunnah because he was praying at his house or he was
opening the night prayer with it, it has been proven to a Muslim by Saad bin
Hisham about it he “peace be upon him” was opening the night prayer with two
light rak'ahs, This is more likely in my opinion because Abo Salma's novel,
which was limited to eleven, was described in the book and others' prayers of
four and then four and then three. It is clear that she was not exposed to the
two light rak’ahs and exposed them in the novel Al-Zahry, and the increase of Al_Hafez
is acceptable, thus combining the narrators. END.
*………that
kuraib the client of Abn Abbas said that he asked him:
How
would the Messenger of Allah “peace be upon him” pray during the night? He
replied: I spent a night with him when he was with Maimunah. He slept and awoke
when half the night or one-third of it had passed. He stood up and went to a
leather bad containing water. He performed ablution and I also performed
ablution with him. He then stood up and I also stood at his left side. He made
me stand at his right side. He then put his hand upon my head, as he was
touching my ear and awakening me. He then prayed two light rak'ahs and recited
Surah al-Fatihah in each of them, and uttered the salutation. He then prayed
eleven rak'ahs observing the Witr and slept. Then Bilal came to him and said:
Prayer, Messenger of Allah. He got up and prayed two rak'ahs, and then led the
people in the prayer”.
The
narrator: kuraib the client of Abn Abbas / the speaker: al_albani / the source:
hadith Aby Dawood / page or number: “1364” / Summary of the speaker’s judgment:
it’s true.
*About
saad Abn Hisham said:
“I
then came to Ibn 'Abbas and asked him about the Witr observed by the Prophet “peace
be upon him”. He said: I point to you a person who is most familiar with the Witr
observed by the Messenger of Allah “peace be upon him”. Go to 'Aishah. While
going to her I asked Hakim Abn Aflah to accompany me. He refused, but I adjured
him. He, therefore, went along with me. We sought permission to enter upon
'Aishah. She said: Who is this? He said: Hakim Abn Aflah. She asked: Who is
with you? He replied: Sa'd b. Hisham. She said: Hisham son of 'Amir who was
killed in the Battle of Uhud. I said: Yes. She said: What a good man 'Amir was!
I said: Mother of faithful, tell me about the character of the Messenger of
Allah “peace be upon him”. She asked: Do you not recite the Quran? The
character of Messenger of Allah “peace be upon him” was the Qur'an. I asked:
Tell me about his vigil and prayer at night. She replied: Do you not recite:
"Oh thou folded in garments" (73:1). I said: Why not?
When
the opening of this Surah was revealed, the Companions stood praying “most of
the night” until their Fett swelled, and the concluding verses were not revealed
for twelve months from heaven. At last the concluding verses were revealed and
the prayer at night became voluntary after it was obligatory. I said: Tell me
about the Witr of the Prophet “peace be upon him”. She replied: He used to pray
eight rak'ahs, sitting only during the eighth of them. Then he would stand up
and pray another rak'ahs. He would sit only after the eighth and the ninth
rak'ahs. He would utter salutation only after the ninth rak'ah. He would then
pray two rak'ahs sitting and that made eleven rak'ahs, Oh my son. But when he
grew old and became fleshy, he observed a Witr of seven, sitting only in sixth
and seventh rak'ahs, and would utter salutation only after the seventh rak'ah.
He would then pray two rak'ahs sitting, and that made nine rak'ahs, O my son.
The Messenger of Allah “peace be upon him” would not pray through a whole
night, or recite the whole Qur'an in a night or fast a complete month except in
Ramadan. When he offered prayer, he would do that regularly. When he was
overtaken by sleep at night, he would pray twelve rak'ahs.
The
narrator said: I came to Abn 'Abbas and narrated all this to him. By Allah,
this is really a tradition. Has I been on speaking terms with her, I would have
come to her and heard it from her mouth. I said: If I knew that you were not on
speaking terms with her, I would have never narrated it to you”.
The
narrator: Aisha / the speaker: al_albani / the source: hadith Aby Dawood / page
or number: “1342” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
El_sheikh al_albani “may
god rest his soul” said in a message of the night prayer in Ramadan:
The
Prophet's “peace be upon him” Saying: ““Make Witr as your last prayer
at night”.
“It
is for choice, not for the positive, of the validity of the hadiths contained
in the two rak'ahs after the Witr”.
*
And the sunnah to read in them,
“When
the earth is shaken with its “final” earthquake” and “Say, "Oh,
disbelievers”.
*So,
about Umamah that the prophet “peace be upon him” he
was praying after the chord, and he was sitting there reading “When the earth
is shaken with its “final” earthquake” and “Say, "Oh, disbelievers”.
Narrator
by: Al_imam Ahmed, and El_sheikh Moqbel bin Hadi al-Waadi “may God rest his
soul” say it’s good in the right collector which is not in the two rights / part:
“2” / “4” the book of: the prayer / “167” chapter: The ability to perform the navel after the Witr in
sometimes / page: “168”.
*About Abd Allah Abn Aby Qais said:
I asked 'Aishah about the Witr observes by the
Messenger of Allah “peace be upon him”. She replied: Sometime he observed the Witr
prayer in the early hours of the night, sometimes he observed it at the end of
it. I asked: How did he recite the Qur’an? Did he recite the Qur'an quietly or loudly?
She replied: He did it in any way. Sometimes he recited quietly and sometimes
loudly, sometimes he took bath and then slept and sometimes he performed
ablution and then slept”.
The
narrator: Aisha / the speaker: al_albani / the source: hadith Aby Dawood / page
or number: “1437” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
The Summary.
* The number of rak'ahs of Taraweeh
prayers as El_sheikh al_albani said: in the message of the Taraweeh prayer /
page: “106”.
That
it is “eleven rak’ahs”.
It
is not permissible to increase the 11 rak'ahs.
and we do not create or spoil those who pray
more than this number, if the Sunnah does not show to him and he doesn't follow
the fancy.
*Page:
“23”
Taraweeh
prayer is not one of the absolute navela so that the prayer has the option to
pray it in any number he wants.
* Omar Abn al-Khattab ordered, “May
God rest his soul” to have 11 rak'ahs it’s what Malek narrator in al_mootaa
about Mohamed Abn Yusef about al_sa’aeb Abn Yazid that he said:
“Omar
Abn al-Khattab “god bless him” ordered Aby Abn Kaab “god bless him”, and tamma
al-Dari to do for the people of eleven rak'ahs. The reader was reading 200
until we relied on sticks from the length of the rising and we were only going
away at dawn”.
The
narrator: al_sa’aeb Abn Yazid / the speaker: Shoaib Al-Arnaout / the source: Sunnan
Aby Dawood / page or number: “2.206” / Summary of the speaker’s judgment: it’s immovable.
*Page:
“45”
El_sheikh
al_albani said: in the message of the Taraweeh prayer:
That's
a very valid bond.
* El_sheikh al_albani “may god rest
his soul” said in a message of the night prayer in Ramadan: page: “6”
“A
story that people were based on Omar’s reign in Ramadan with 20 rak'ahs, a very
weak novel contrary to the story of the trusts who said eleven rak'ahs and that
Omar ordered her, i.e. eleven. END.
And
the matter is disagreement to check
it. HERE.
Al_islam
question and answer:
The
conclusion of what is mentioned in this link is the saying and the conclusion
that the one who prayed eleven rak'ahs on the
attribute sought by the Prophet “peace be upon him” he has done better and hit
the Sunnah, and who has reduced the reading and increased the number of rak'ahs,
he has done better and there is no denying who did one of the two things. END.
So, our advice.
“That whoever was praying to do it alone should not
exceed the eleven rak'ah supplicated by her right of height and goodness, and
whoever was in a group would follow the imam so that the division does not
occur in something that the scholars differed on, and with the imam to the Witr
until he is paid for the whole night.
تعليقات
إرسال تعليق