20_ما يشرَع يوم العيد


ما يشرَع يوم العيد


يستحب أن يغتسل للعيد:
ولم يثبت فيه حديث مرفوع ينتهض للاحتجاج به، وأحسن ما يُستدل به على استحباب الغسل له: ما رواه البيهقي بسند صحيح عن علي ـ رضي الله عنه ـ لما سئل عن الغسل قال: يوم الجمعة، ويوم عرفة، ويوم النحر، ويوم الفطر.
كتاب أحكام العيدين لهشام بن محمد. آل برغش / ص: 16 / إرواء الغليل للشيخ لألباني ـ رحمه الله ـ 1/176 .

ولأنه يوم يجتمع الناسُ فيه للصلاة فاستُحِب الغسل من باب الزينة . قال تعالى "يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ ". سورة الأعراف / آية: 31.

وذكر النووي رحمه الله اتفاق العلماء على استحباب الاغتسال لصلاة العيد.
وإنِ اقتصر على الوضوء أجزأه.
يستحب أن يلبس أحسن ما يجد من الثياب:
* عن ابن عباس قالكانَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ يلبسُ يومَ العيدِ بردةً حمراءَ"رواه الطبراني في " الأوسط " وقال الشيخ الألباني في : سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها / ج : 3 / حديث رقم : 1279 / ص : 274 : وهذا إسناد جيد.


"أَخَذَ عُمَرُ جُبَّةً مِن إسْتَبْرَقٍ تُباعُ في السُّوقِ، فأخَذَها، فأتَى بها رَسولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، فقالَ: يا رَسولَ اللَّهِ، ابْتَعْ هذِه تَجَمَّلْ بها لِلْعِيدِ والوُفُودِ، فقالَ له رَسولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَإنَّما هذِه لِباسُ مَن لا خَلاقَ له"الحديث .صحيح البخاري /13ـ كتاب : العيد ين /1 ـ باب : في العيدين والتجمُّلَ فيه / حديث رقم : 948 / ص : 109 .

الشرحيَنبغي للمسلِمِ التجمُّلُ في الأعياد والجُمَع، وعند استقبال النَّاسِ، ونحو ذلك؛ فها هو عمرُ رضي الله عنه يأتي إلى النَّبيِّ صلَّى الله عليه وسلَّم بثوبٍ مِن الحرير، يَقترِحُ عليه شراءَه؛ ليتجمَّلَ به في الأعيادِ، وعند استقبالِ الوفود، فلا يمنَعُ النَّبيَّ صلَّى الله عليه وسلَّم مِن لُبسِه إلَّا كونُه مِن الحرير.الدرر.

فدل على أن التجمل عندهم في هذه المواضع كان مشهورًا فينبغي للرجل أن يلبس أجمل ما عنده من الثياب عند الخروج للعيد .
أما النساء فيبتعدن عن الزينة إذا خرجن لأنهن منهيات عن إظهار الزينة للرجال الأجانب وكذلك يحرم على من أرادت الخروج أن تمس الطيب أو تتعرض للرجال بالفتنة فإنها ما خرجت إلا لعبادة وطاعةفتلبس أحسن ما عندها مع الالتزام بشروط الحجاب الشرعي.

الأكل قبل الخروج للصلاة في الفطر دون الأضحى:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ ... وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا ". البخاري 953.


مخالفة الطريق والخروج إلى العيد ماشيًا:
عن أبي هريرةكان النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ إذا خرج يومَ العيدِ في طريقٍ، رجع في غيرِهِ"الراوي: أبو هريرةالمحدث: الألبانيالمصدر: صحيح الترمذي-الصفحة أو الرقم-541: خلاصة حكم المحدث: صحيح.


عن جابر بن عبد الله ـ رضي الله عنهما ـ قال كانَ النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ إذَا كانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ."صحيح البخاري / حديث رقم: 986 / ص: 112 .


"كان رسولُ اللهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ يخرجُ إلى العيدِ ماشيًا ويرجعُ ماشيًا"الراوي: عبدالله بن عمر-المحدث: الألباني-المصدر: صحيح ابن ماجه-الصفحة أو الرقم- 1078: خلاصة حكم المحدث: حسن.


* التكبير في الطريق إلى المصلى:
من السنة التكبير في الطريق إلى المصلى ورفع الصوت بالتكبير للرجال.

لقوله تعالى"وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ185"سورة البقرة.

كان-صلى الله عليه وسلم- يخرُجُ في العيدينِ رافعًا صوْتَهُ بالتهليلِ والتكبيرِ. رواه بن عمر / صحيح الجامع الصغير وزيادته ..... / الهجائي / تحقيق الشيخ الألباني / ج: 2 / حديث رقم: 4934 / ص: 885 / حسن.
وروى ابن أبي شيبة بسند صحيح عن الزهري قال: كان الناس يكبرون في العيد حين يخرجون من منازلهم حتى يأتوا المصلى وحتى يخرج الإمام فإذا خرج الإمام سكتوا فإذا كبر كبرواانظر إرواء الغليل 2/121.


* وروى الدارقطني:
أنَّ ابنَ عمرَ كان إذا غدا يومُ الفطرِ ويومُ الأضحى يجهرُ بالتكبيرِ حتى يأتيَ المصلَّى، ثم يكبرُ حتى يأتيَ الإمامُالراوي: نافع مولى ابن عمر-المحدث: الألباني -المصدر: إرواء الغليل-الصفحة أو الرقم: - 650 خلاصة حكم المحدث: صحيح.

ـ قال الشيخ الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة / ج: 1 / ص: 331 :
وفي الحديث دليل على مشروعية ما جرى عليه عمل المسلمين من التكبير جهرًا في الطريق إلى المصلى، وإن كان كثير منهم بدؤوا يتساهلون بهذه السنة، وذلك لضعف الوازع الديني منهم، وخجلهم من الصدع بالسنة والجهر بهاا. هـ.
* وقت التكبير في عيد الفطر :

يَبدأُ وقتُ تكبيرِ عيدِ الفِطرِ بغُروبِ شَمسِ ليلةِ العِيدِ، وهذا مذهبُ الشافعية والحنابلة ،وقولٌ للمالكية وبه قالتْ طائفةٌ من السلف واختاره ابنُ حزمٍ ،وابنُ تيميَّة ، وابنُ باز ،وابنُ عثيمين .

الأَدِلَّة:قال اللهُ تعالى"وَلِتُكْمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ "البقرة: 185.وَجْهُ الدَّلالَةِ:المرادَ بالعِدَّةِ: عِدَّةُ الصَّومِ، وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ: التكبيرُ الذي يكونُ بعدَ إكمالِ العِدَّةِ، وإكمالُها يكونُ بغُروبِ شَمسِ آخِرِ يَومٍ من رَمضانَ.

*آخِرُ وقتِ التَّكبيرِ في عِيدِ الفِطرِ:
التَّكبيرُ في عِيدِ الفِطرِ يَنقضِي بصلاةِ العيدِ؛ نصَّ على ذلك المالِكيَّة، وهو مذهبُ الشافعيَّة على الأصحِّ، وهو روايةٌ عن أحمد واختارَه ابنُ باز، وابنُ عثيمين. الأدلَّة:
عنِ ابنِ عُمرَ رَضِيَ اللهُ عنهما"أنَّه كان يَجهَرُ بالتكبيرِ يومَ الفِطرِ إذا غدَا إلى المُصلَّى، حتى يَخرُجَ الإمامُ فيُكبِّرَ"

ولأنَّه إذا خرَج الإمامُ، فالسُّنَّةُ الاشتغالُ بالصلاةِ.
عن ابن أبي ذئب عن الزهري"كان رسولُ اللهِ يخرج يومَ الفطرِ فيكبِّرُ حتى يأتيَ المصلَّى، وحتى يقضيَ الصلاةَ، فإذا قضى الصلاةَ قطع التَّكبيرَ"الراوي: محمد بن مسلم بن شهاب الزهري -المحدث: الألبانيالمصدر: السلسلة الصحيحةالصفحة أو الرقم171خلاصة حكم المحدث: إسناده صحيح مرسل له شاهد موصول يتقوى به.
وأما في الأضحى مذهب جمهور العلماء: وقت بداية التكبير من بعد صلاة الصبح يوم عرفة وحتى عصرقبيل المغرب- آخر أيام عيد الأضحى المبارك.

فَذَهَبَ أحمد إلَى أَنَّهُ مِنْ صَلَاةِ الْفَجْرِ يَوْمَ عَرَفَةَ إلَى الْعَصْرِ مِنْ آخِرِ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ .
وَهُوَ قَوْلُ: عُمَرَ , وَعَلِيّ ٍ , وَابْنِ عَبَّاسٍ وَابْنِ مَسْعُودٍ رضي الله عنهم , وَإِلَيْهِ ذَهَبَ الثَّوْرِيُّ وَابْنُ عُيَيْنَةَ وَأَبُو يُوسُفَ , وَمُحَمَّدٌ , وَأَبُو ثَوْرٍ وَالشَّافِعِيُّ فِي بَعْضِ أَقْوَالِهِ .ملتقى أهل الحديث.

ورد عن علي رضي الله عنه : أنه كان يكبر من صلاة الفجر يوم عرفة إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق، ويكبر بعد العصر .مصنف ابن أبي شيبة :1-488، قال الألباني في إرواء الغليل :3-125: وقد صح عن علي رضي الله عنه.
فالتكبير يبدأ من صبيحة يوم عرفة إلى غروب شمس آخر أيام التشريق.أي إلى عصر يوم 13 من ذي الحجة.

لقوله تعالىوَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ"البقرة: من الآية 203.
أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍهي أيام التشريق، أي الحادي عشر، والثاني عشر، والثالث عشر من ذي الحجة.

كلمة التشريق في اللغة تعني تقديد اللحم، حيث إن اللحم يقطع لأجزاء صغيرة، ويوضع في الشمس لتجفيفه، وفي هذه الحالة يصبح اسم اللحم القديد، وتقديد اللحم عند العرب يعرف بالتشريق..
قال تعالىلِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِالحج/28، وقوله عز وجل" وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ البقرة/203.

ومن جملة الذكر المشروع في هذه الأيام المعلومات والمعدودات التكبير المطلق والمقيدالشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله.

صيغة التكبير:
الأمر في هذا واسع ، لأن الأمر ورد بمطلق التكبير ، ولم يخص الرسول صلى الله عليه وسلم صيغة دون أخرى ، قال الله تعالى "وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ" البقرة/185 ، فتحصل السنة بأي صيغة كان .الإسلام سؤال وجواب .

لا تَلزَمُ صيغةٌ معيَّنةٌ للتكبيرِ ؛ فالأمرُ فيه واسعٌ، وهذا مذهبُ مالكٍ، وروايةٌ عن أحمدَ، وهو قول ابنُ تيميَّة ، والصنعانيُّ ، والشوكانيُّ ، وابنُ باز، وابنُ عُثيمين. الدرر .

ومن صيغ التكبير في العيدين الثابتة عن السلف:
ـ قال ابن حجر في الفتح: أصح ما ورد فيه ما أخرجه عبد الرازق بسند صحيح عن سلمان قالكبروا الله؛ الله أكبر، الله أكبر، الله أكبر كبيرًا" .فتح الباري بشرح صحيح البخاري / ج : 2 / 13ـ كتاب : العيدين / 12 ـ باب : التكبير أيام منى ، ... / ص : 536 .

ـ ثبت عن ابن مسعود عند ابن أبي شيبة أنه كان يقول" الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله، والله أكبر الله أكبر ولله الحمد. إرواء الغليل ... / ج: 3 / باب: صلاة العيدين / ص: 125 .

قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في تمام المنة / ص : 356 : كذا رواه ابن أبي شيبة بتشفيع التكبير في رواية ، وفي أخرى له بتثليث التكبير، والمعروف الأول . ا. هـ.

والالتزام بما ورد عن الصحابة رضي الله عنهم في ذلك أولى.

*حكم التكبير الجماعي:

التكبير الجماعي في العيد من المسائل التي وقع فيها الخلاف، فذهب بعض العلماء إلى أنه غير مشروع.
سُئل الشيخان ابن باز وابن عثيمين ـ حفظهما الله، عن حكم التكبير الجماعي ... أي اجتماع الناس على التكبير في َنفَسٍ واحدٍ بنغمة واحدة، فأجابا: أن ذلك الاجتماع غير مشروع.
قال الشيخ ابن عثيمينرحمه الله تعالى: الذي يظهر أن التكبير الجماعي في الأعياد غير مشروع، والسنة في ذلك أن الناس يكبرون بصوت مرتفع كل يكبر وحدهاهــ.

وجاء في فتوى اللجنة الدائمةأما التكبير الجماعي فهو بدعة؛ لأنه غير وارد عن النبي صلى الله عليه وسلم، وقد قال - صلى الله عليه وسلم «من عمل عملًا ليس عليه أمرنا فهو رد» اهــ.

وأفتى بمنعه أيضًا الشيخ الألبانيرحمه الله تعالى.فقال: ومما يحسن التذكير به بهذه المناسبة , أن الجهر بالتكبير هنا لا يشرع فيه الاجتماع عليه بصوت واحد كما يفعله البعض , وكذلك كلُّ ذِكرٍ يُشرع فيه رفع الصوت أو لا يُشرع , فلا يُشرع فيه الاجتماع المذكور , فلنكن على حذر من ذلك.سلسلة الأحاديث الصحيحة :1/121.


*خروج الصبيان والنساء :
يشرع خروج النساء في العيدين من غير فرق بين البكر والبنت والشابة والعجوز والحائض وغيرها.
*عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ، قالَتْأَمَرَنَا رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ ، أَنْ نُخْرِجَهُنَّ في الفِطْرِ وَالأضْحَى، العَوَاتِقَ، وَالْحُيَّضَ، وَذَوَاتِالخُدُورِ، فأمَّا الحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الصَّلَاةَ، وَيَشْهَدْنَ الخَيْرَ، وَدَعْوَةَ المُسْلِمِينَ، قُلتُ: يا رَسولَ اللهِ، إحْدَانَا لا يَكونُ لَهَا جِلْبَابٌ، قالَ: لِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِن جِلْبَابِهَا.صحيح مسلم / 8 ـ كتاب: صلاة العيدين / 1 ـ باب: إباحة خروج النساء في العيدين ..... / حديث رقم: 12 ـ 890 / ص: 209 .
وقولهلِتُلْبِسْهَا أُخْتُهَا مِن جِلْبَابِهَا " قال النووي: الصحيح أن معناه جلبابًا لا تحتاج إليها. هـ.

قال ابن حجر: وفيه امتناع خروج المرأة بغير جلبابالفتح 1 / 5.

العَوَاتِقَجمع عاتق، وهي الأنثى أول بلوغها ولم تتزوج بعد .

الخُدُورِ :البيوت ، وقيل ستر يكون في ناحيته .أحكام العيدين / ص : 9 .

مع التنبيه على آداب خروج المرأة للمساجدالحجاب بمواصفاته الثمانية ـ يخرجن تفلات أي غير متطيبات ـ عدم مخالطة الرجال لهن حواف الطريق .....

فإذا كانت المرأة حائضًا اعتزلت المصلى. فتح الباري 1 /505.

ولا بأس عليهن ـ أي الحيض ـ إذا ذكرن الله تعالى وكبرن، لقول أم عطية عند مسلم فَيَكُنَّ خَلْفَ النَّاسِ، يُكَبِّرْنَ مع النَّاسِأحكام العيدين ... / ص: 14 .
"كُنَّا نُؤْمَرُ بالخُرُوجِ في العِيدَيْنِ، وَالْمُخَبَّأَةُ، وَالْبِكْرُ، قالَتْ: الحُيَّضُ يَخْرُجْنَ فَيَكُنَّ خَلْفَ الناس يكبرن مع النَّاسِ."الراوي: أم عطية نسيبة بنت كعب -المحدث: مسلم -المصدر: صحيح مسلم- الصفحة أو الرقم: 883 خلاصة حكم المحدث: صحيح.

وأما خروج الصبيان إلى المصلى: فقد ترجم البخاري ـ رحمه الله ـ له في الصحيح بقوله في: 16 ـ باب خروج الصبيان إلى المصلى. قال ابن حجر: أي في الأعياد، وإن لم يُصَلُّوا.


سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ، قيلَ له: أَشَهِدْتَ العِيدَ مع النبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ؟ قالَ: نَعَمْ، ولَوْلَا مَكَانِي مِنَ الصِّغَرِ ما شَهِدْتُهُ."الحديثصحيح البخاري / ج : 2 / 13ـ كتاب : العيدين / 18 ـ باب :العَلِمَ الذي بالمصلى / حديث رقم : 977 / ص : 111 .
* عن أم عطية قالتكُنَّا نُؤْمَرُ أنْ نَخْرُجَ يَومَ العِيدِ حتَّى نُخْرِجَ البِكْر مِن خِدْرِهَا، حتَّى نُخْرِجَ الحُيَّضَ، فَيَكُنَّ خَلْفَ النَّاسِ، فيُكَبِّرْنَ بتَكْبِيرِهِمْ، ويَدْعُونَ بدُعَائِهِمْ يَرْجُونَ بَرَكَةَ ذلكَ اليَومِ وطُهْرَتَهُ."الراوي أم عطية نسيبة بنت كعب -المحدث البخاريالمصدر صحيح البخاري-الصفحة أو الرقم: 971 -خلاصة حكم المحدث صحيح

* .....
قال حدثنا سفيان عن عبد الرحمنِ بن عابِس، قال سمعت ابنَ عباسٍ قال" خَرَجْتُ مع النبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يَومَ فِطْرٍ أوْ أضْحَى فَصَلَّى، ثُمَّ خَطَبَ، ثُمَّ أتَى النِّسَاءَ، فَوَعَظَهُنَّ، وذَكَّرَهُنَّ، وأَمَرَهُنَّ بالصَّدَقَةِ."الراوي: عبد الله بن عباس -المحدث: البخاري -المصدر: صحيح البخاري -الصفحة أو الرقم975خلاصة حكم المحدث: صحيح.

وشهوده ما وقع من وعظه صلى الله عليه وسلم للنساء، إنما كان لصغر سِنِهِ، لأن الصغر يقتضي أن يغتفر له الحضور معهن بخلاف الكبر.
***************************
What is desirable in the Eid day?
**********************
*Should have taken a shower for Eid:
And there was no proof of a high-rise hadith to protest, and the best thing that he can say about the likes of washing is what al-Bihaqi narrated with a valid support about Ali “god bless him”; When asked about washing he said:
“The Friday, Arafa day, the day of sacrifice, and Eid al-Fitr”.
The book of the two Eid’s by Hisham Abn Mohammed aal Barghsh / page: “16” / perfusion the thirst by el-Sheikh al_albani “god mercy him” / 1.176.
And because it is a day when people gather to pray so you like washing from the adornment, Allah said:
“Oh, children of Adam, take your adornment at every masjid”.
Surah al_araaf……. “31”.
El_naoaoy “god mercy him” said:
The scholars agree to take a shower for Eid prayers.
And if it is limited to ablution, take its prize.
* He likes to wear the best clothes he can:
*About Abn Abbas “god bless them” said:
“The Prophet of Allah “peace be upon him” wore red robes on the day of Eid”.
Narrated by Tabrani in “The Middle”, and said el-Sheikh al_albani in a series of correct hadiths and something of its jurisprudence and its benefits / part: “3” / hadith number: “1279” / page: “274” / and this is a good attribution.
“Omar bought a silk cloak from the market, took it to Allah's Messenger “peace be upon him” and said, "Oh Allah's Messenger “peace be upon him”! Take it and adorn yourself with it during the Eid and when the delegations visit you." Allah's Messenger “peace be upon him” replied, "This dress is for those who have no share “in the Hereafter”. The hadith.
Hadith El_Bukhari / “13” the book of: The Two Festivals “Eid’s” / “1” chapter: The two Eid and sprucing oneself up on them / hadith number: “948” / page: “109”.
The explanation.
A Muslim should be bored on holidays and gatherings, when receiving people, and so on; so here is Omar “god bless him”, come to the prophet “peace be upon him” with a cloth of silk, he suggests that he buy it to welcome him on holidays and when receiving delegations, the Prophet “peace be upon him” is not prevented from wearing it except because he is silk.
*So, this a prove that the beauty they have in these places was famous, so a man should wear his most beautiful clothes when going out for Eid.
* As for women, they are away from adornment if they go out because they are forbidden from showing adornment to foreign men, and it is also forbidden for those who want to go out to touch the perfume or expose men to sedition, because they only came out to worship and obey, so she wears her best clothes while adhering to the conditions of the Islamic veil.
The eating before going out to pray in el_fitr day without the sacrifice day:
*About Anas Malek said:
“Allah's Messenger “peace be upon him” never proceeded “for the prayer” on the Day of Eid el-Fitr unless he had eaten some dates. Anas also narrated: The Prophet “peace be upon him” used to eat odd number of dates”.
El_Bukhari: 953.
Crossing the road and going out to Eid walking:
*About Abo Hurairah “god bless him” said:
“When Allah's Messenger would go out on the day of Eid by one route, he would return by another”.
Narrated by: Abo Hurairah / the speaker: al_albani / the source: hadith el_ Tirmizi / page or number: “541” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
*About Jaber Abn Abd Allah “god bless them” said:
“On the Day of Eid, the Prophet “peace be upon him” used to return “after offering the Eid prayer” through a way different from that by which he went”.
Hadith El_Bukhari / hadith number: “986” / page: “112”.
“The Messenger of Allah “peace be upon him” used to go out to the Eid prayers walking, and come back walking”.
Narrated by: Abd Allah Abn Omar / the speaker: al_albani / the source: hadith Abn Majah / page or number: “1078” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
When you on a way to the prayer hall you have to glorify Allah. Allah said:
“and “wants” for you to complete the period and to glorify Allah for that which He has guided you; and perhaps you will be grateful”.
Surah al_Baqara……... “185”.
“He was “peace be upon him” coming out on the two feasts “Eid’s”, raising his voice with cheers and glorify Allah”.
Narrated by: Abn Omar / hadith a little collector and increase it / el_heej'aaey / Investigation by El_ Sheikh Al Albania / part: “2” / hadith number: “4934” / page: “885” / it’s good.
And Abn Aby Sheba has narrated with a valid support about el_Zohry he said:
“People would glorify Allah on Eid when they came out of their homes until they came to pray and until the imam came out, and if the imam came out, they would be silent, and if he glorifies Allah, they do the same”.
Look at the perfusion of the thirsty: “2.121”.
*And el_ daraqtani has narrated:
That Abn Omar if he became the day of Eid el_fitr and the day of Eid al_Adha, he would be glorifying Allah until he came to the pray, and then he would be glorifying Allah until the imam came”.
Narrated by: Nafi patron of Abn Omar / the speaker: al_albani / the source:  the perfusion of the thirsty / page or number: “650” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
El-Sheikh al_albani said in a series of correct hadith’s / part: “1” / page: “331”:
“And in the hadith, it’s proof of the legitimacy of the work of the Muslims from glorify Allah out loud in the way of pray, although many of them have been consider easy with this sunnah, because of the weakness of the religious feelings of them, and their shyness from the rift in the Sunnah and speaking out about it.
END.
*The time of glorify Allah in Eid el_fitr:
The time of glorifying Allah in Eid el_fitr begins with the sunset on the night of Eid, and this is the doctrine of Shafi'i, Hanbali, and telling the malkiya, and with it said a group of Salaf, and Abn Hazm has chosen him, and Abn Taymiyyah, Abn Baz, and Abn Al_Athaimin.
*The last time of glorify Allah in Eid el_fitr:
The glorifying Allah of Eid al-Fitr ends with Eid prayers, as stipulated by the Maliki’s, which is the Shafi'i doctrine, rather, a novel about Ahmad and chosen by Abn Baz and Abn Al_Athaimin.
The proof:
*About Abn Omar “god bless them”:
 “if he became the day of Eid el_fitr and the day of Eid al_Adha, he would be glorifying Allah until he came to the pray, and then he would be glorifying Allah until the imam came”.
And because if the imam goes out, the Sunnah is to pray.
*About Abn Aby Ze’aib about el_Zohry:
“The messenger of god “peace be upon him” was came out the day of Eid el_fitr and he glorifying Allah until he came to the pray, and until he prays, and until he ends the prayer, then he cuted”.
Narrator by: Mohammed Abn Muslim Abn Shihab al-Zahrai / the speaker: al_albani / the source: a series correct / page or number: “171” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true, a sender with a connected witness who strengthens him.
As for the sacrifice day, the doctrine of the scholars' public:
The first time of glorifying Allah it’s after the morning prayer is the day of Arafa to the afternoon, just before el_ Maghreb, the last day of Eid al-Adha.
So, Ahmed say: It is from fajr prayer on the day of Arafa to the afternoon from the last days of the Tashriq Days.
And it’s saying: Omar, Ali, Abn Abbas, Abn Masoud, “god bless them” and with this al_ thawrey said and Abn Ayina, Abo Youssef, Mohammed, Abo Thor, and Shafi'I, In some of his statements.     Ahl al-Hadith Forum.
And about Ali “god bless him”:
That he was glorifying Allah from the fajr prayer, Arafa day to afternoon from the last days of the Tashriq Days, and he glorifying Allah after the afternoon prayer”.
Binder to Abn Aby Sheba: “1.488” / and al_albani said in the perfusion of the thirsty: “3.125” / and it’s true about Ali “god bless him”.
So, glorifying Allah start from the morning of Arafa day to sunset the last days of the Tashriq Days. i.e. to afternoon prayer 13 th of Dhul-Hijja.
Allah say:
“And remember Allah during “specific” numbered days”.
Surah al_Baqara ……... “203”.
A numbered day is:
the Tashriq Days. i.e. 11, 12, and 13 th of Dhul-Hijja.
Allah said:
“That they may witness benefits for themselves and mention the name of Allah on known days over what He has provided for them of “sacrificial” animals”.
Surah al_Hajj……… “28”.
And his saying:

“And remember Allah during “specific” numbered days”.
Surah al_Baqara ……... “203”.
Among the legitimate mentions in these days are information and countless are absolute and restricted for glorifying Allah.
The formula of glorifying Allah:
The matter in this is broad, because the matter was mentioned in absolute glorifying Allah and the prophet “peace be upon him” did not have one formula without another.
Allah said:
“and to glorify Allah for that “to” which He has guided you”.
Surah al_Baqara ……... “185”.
So, the sunnah will happened with any formula.
This is Malik's doctrine, and a novel about Ahmed, which is the saying of Abn Taymiyyah, Al-Sana'ani, Shawkani, Abn Baz, and Abn Al_Athaimin.
And one of the immovable formulas of glorify Allah in the two feasts about al_Salaf:
Abn Hajar said in al_fath:
The correct thing in it, is what Abd el Razak took out with a correct valid support about Salman said:
“glorify Allah, Allah Akbar, Allah Akbar, Allah is altogether great”.
Fath al_Bari with explanation of hadith El_Bukhari / part: “2” / “13” the book of: the two feasts / “12” chapter: To say Takbir on the days of Mina…… / page: “536”.
It’s proofed form Abn Masoud, about Abn Aby Sheba that he was saying:
“Allah Akbar, Allah Akbar, there is no true god except Allah, Allah Akbar, Allah Akbar, all praise is due to Allah”.
The perfusion of the thirsty……. / part: “3” / chapter: the two feasts prayer / page: “125”.
El-Sheikh al_albani “may god rest his soul” in the full mana / page: “356”:
Also narrated by Abn Aby Shiba, to saying Allah Akbar two time in one novel, and in another one to saying Allah Akbar three time, and the first is known.
END.
And the commitment to what is said about the Sahaba, “May God bless them”, That's better.
Ruling to glorify Allah on collective:
The collective glorify Allah of Eid is one of the issues in which the dispute occurred and some scholars have argued that it is illegal.
The two sheikhs “Abn Baz, Abn Al_Athaimin” “god rest their soul” were asked about the ruling to glorify Allah on collective…... i.e. people have meeting to glorify Allah on one breath, and in one tone, and they replied that that meeting is illegal.
El-Sheikh Abn Al_Athaimin “may god rest his soul” said:
Which shows that the glorify Allah on collective in feasts is illegal, and the sunnah in it is that people glorify Allah out loud each, ever one glorifies Allah alone.
 END.
And came in ftawey the Standing Committee:
As for the glorify Allah on collective, it is a heresy, because it is not possible for the Prophet “peace be upon him”,
And the messenger of god “peace be upon him” said:
“He who does something contrary to our way “i.e., Islam” will have it rejected”.
END.
And El-Sheikh al_albani “may god rest his soul” has banned it, and he said:
It is best to recall it on this occasion, that the glorify Allah out loud here does not start to meet with one voice as some do, and also every mention is prescribed by raising the voice or not, so it is not prescribed by the said meeting, so be careful about that.
A series correct hadiths / “1.121”.
The exit of boys and women:
It is prescribed that women go out on feasts without a difference between the virgin, and the girl, and the young woman, and the old, the menstruating, etc.
*About Um Atiya, she said:
“The Messenger of Allah “peace be upon him” commanded us to bring out on Eid el-Fitr and Eid el-Adha young women, menstruating women and purdah-observing ladies, menstruating women kept back from prayer, but participated in goodness and supplication of the Muslims. I said: Messenger of Allah, one of us does not have an outer garment “to cover her face and body”. He said: Let her sister cover her with her outer garment”.
Hadith Muslim / “8” the book of: Prayer Two Eid’s / “1” chapter: It Is Permissible for Women to Go Out To……... / hadith number: “12.890” / page: “209”.
And his saying:
“Let her sister cover her with her outer garment”
El_naoaoy said:
The true that it means a garment she didn’t need.
END.
And Abn Hajar said:
And there is a reluctance for the woman to go out without robes.
Al_fath: 1.5.
And with the waning on the manners of women going out to the mosques the veil with its eight specifications, they come out without perfume, and not to contact men with them, they have the edges of the road………., and if the woman is menstruating, she quit the chapel.
Fath al_Bari: “505.1”.
And it’s okay about their “means menstruating woman” if their mention god, and glorify Allah, to say Um Atiya to Muslim:
“but remained behind people and pronounced takbir “Allah Akbar” along with them”.
The rule of the two feasts / page: “14”.
“we were commanded to bring out on old days purdah-observing ladies and those unmarried, and menstruating women came out but remained behind people and pronounced takbir “Allah Akbar” along with them”.
Narrator by: Um Atiya relative to a daughter Kaab / the speaker: Muslim / the source: hadith Muslim / page or number: “883” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
As for the boys going out to the chapel:
El_Bukhari translated, “may God rest his soul”, in the correct by saying in:
“16” chapter: the boys going out to the chapel, Abn Hajar said:
i.e. in the feasts, and even they didn’t pray.
“Abn Abbas was asked whether he had joined the Prophet “peace be upon him” in the Eid prayer. He said, "Yes. And I could not have joined him had I not been young”. The hadith.
Hadith El_Bukhari / part: “2” / “13” the book of: two feast / “18” chapter: The mark of the chapel / hadith number: “977” / page: “111”.
*About Um Atiya she said:
“We used to be ordered to come out on the Day of `Id and even bring out the virgin girls from their houses and menstruating women so that they might stand behind the men and say Takbir along with them and invoke Allah along with them and hope for the blessings of that day and for purification from sins”.
 Narrator by: Um Atiya relative to a daughter Kaab / the speaker: El_Bukhari / the source: hadith El_Bukhari / page or number: “971” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
*……… said, Sofian told us about Abd el Rahman Abn Abees, said: I heard Abn Abbas “god bless them” said:
“I “in my boyhood” went out with the Prophet “peace be upon him” on the day of Eid el Fitr or Eid el-Adha. The Prophet “peace be upon him” prayed and then delivered the Khutba and then went towards the women, preached and advised them and ordered them to give alms”.
Narrator by: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: El_Bukhari / the source: hadith El_Bukhari / page or number: “975” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
And his witnesses what happened from his sermons “peace be upon him” to women, but it was because he was young, because the young needs to be forgiven for coming with them. Unlike adults.
******************************




    

     




   




    

   


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

4_دعوة للنجاة

5_مناسك العمرة

00_المقدمة