9_مســـائل متفــرقة


مســـائل متفــرقة

القُبْلَــة والمباشَــرة:
* عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ قالتكان رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ ،يُقَبّل وهو صائم ، ويباشر وهو صائم ، ولكنه أملك لإربه. صحيح سنن أبي داود / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 33ـ باب: القبلة للصائم / ج: 2 / ص: 422 / حديث رقم: 2086 ـ 2382 .

كراهيته للشاب:
*عن أبي هريرة ـ رضي الله عنهأن رجلًا سأل النبي ـ صلى الله عليه وسلم ، عن المباشرة للصائم ، فرخص له ، وأتاه آخر فنهاه. فإذا الذي رخص له شيخ، والذي نهاه شاب."حسن صحيح. صحيح سنن أبي داود / ج: 2 / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 35 ـ باب: كراهيته للشاب / حديث رقم: 2092 ـ 2387 / ص: 452 .

من أكل ناسيًا:
* عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ قال: جاء رجل إلى النبي ـ صلى الله عليه وسلم ، فقال: يا رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم! إني أكلت وشربت ناسيًا، وأنا صائم، فقالأطعمك الله وسقاكصحيح ـ صحيح سنن أبي داود / ج: 2 / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 39 ـ باب: من أكل ناسيًا / حديث رقم: 2098 ـ 2389 / ص: 455 .

وهذا الحكم عامًّا في صيام الفرض والنفل.
الرخصة في الإفطار للحامل والمرضع:
*عن أنس بن مالك ـ رجل من بني عبد الله بن كعب ـ أغارَت علينا خيلُ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ، فأتيتُ رسولَ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ وَهوَ يتغدَّى فقالَادنُ فَكُل قلتُ: إنِّي صائمٌ، قالَ اجلِس أحدِّثْكَ عنِ الصَّومِ أوِ الصِّيامِ، إنَّ اللَّهَ عزَّ وجلَّ وضعَ عنِ المسافرِ شطرَ الصَّلاةِ، وعنِ المسافرِ والحاملِ والمرضعِ الصَّومَ، أوِ الصِّيام واللَّهِ لقد قالَهُما النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ، كِلتاهما أو إحداهما، فيا لَهْفَ نَفسي، فَهَلَّا كنتُ طَعِمْتُ من طعامِ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَسنن ابن ماجه / تحقيق الشيخ الألباني / 7ـ كتاب : الصيام / 12ـ باب : ما جاء في الإفطار للحامل والمرضع / حديث رقم : 1667 / ص : 292 / حسن صحيح .

* عن ابن عباس ـ رضي الله عنهما ـ قالإذا خافت الحامل على نفسها ، والمرضع على ولدها في رمضان قال : يفطران ، ويطعمان مكان كل يوم مسكينًا ، ولا يقضيان هذا اليوم .صحيح ـ عزاه الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في : إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل / ج : 4 / كتاب : الصيام / ص : 19 : إلى الطبري وقال إسناده صحيح على شرط مسلم .


* الحامل والمرضع إذا خافتا على نفسيهما أو ولديهمـا : أفطرتا ، وأطعمتا عن كل يوم مسكينًا ، لبقائهما تحت عموم حكم الآية وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ البقرة:184. بعد نسخها في حق المطيقين للصيام ـ ولا قضاء عليهما على الصحيح. وهو قول ابن عباس، وكذا ابن عمر، ولا يعلم لهما مخالف من الصحابة. الوجيز / ص: 193 .

والأمر فيه خلاف يرجع له هنا -
الذين لا يستطيعون تحمل الصيام من كبار السن ـ كالشيخ الهرم والمرأة العجوز ـ وكذا المريض مرضًا مزمنًا، لا يطيق معه الصوم، ولا يرجى شفاؤه في حدود الأسباب التي يسرها الله يفطرون، ويطعمون عن كل يوم مسكينًا، لبقائهم تحت قول الله تعالى "وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ " البقرة:184.

كما فسرته الآثار الثابتة عن بعض الصحابة ، بل وقع هذا لأحدهم : وهو دليل على قدر الطعام الواجب .

* فعن أنس ـ رضي الله عنه ـ أنه ضعف عن الصوم عامًا ، فصنع جفنة ثريد ، ودعا ثلاثين مسكينًا ، فأشبعهم. رواه الدارقطني بسند صحيح. وقال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في: إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل / ج: 4 / كتاب: الصيام / ص: 21: سنده صحيح وعلق البخاري بنحوه.

* س: 98 من كتاب إجابة السائل ص: 173: للشيخ مقبل بن هادي الوادعي:
امرأة كبر سنها وتغير عقلها بعض التغير فماتت وعليها صيام رمضانين وكانت لا تعلم رمضان من غيره بسبب التغير فهل يطعم عنها ابنها أم يصوم عنها؟
ج: هي مرفوع القلم عنها، لقول النبي ـ صلى الله عليه وسلم " رفع القلم عن ثلاثة: عن المجنون حتى يفيق، وعن الصغير حتى يبلغ، وعن النائم حتى يستيقظ " فلا يلزمها شيء.
"رُفِعَ القلمُ عن ثلاثةٍعَن المَجنونِ المَغلوبِ على عَقْلِهِ حتى يَبْرَأَ ، و عن النائِمِ حتى يَستيقِظَ ، و عنِ الصبِيِّ حتى يَحْتَلِمَ"الراوي: علي بن أبي طالب وعمر بن الخطاب -المحدث: الألبانيالمصدر: صحيح الجامع-الصفحة أو الرقم- 3512: خلاصة حكم المحدث: صحيح

ـ لا بأس على من أراد تذوق الطعام بلسانه وهو صائم، على ألا يبلع منه شيئًا، إذ لا يصدق على المتذوق أنه أكل أو شرب.
لقول ابن عباسلا بأس أن يذوقَ الخلَّ والشيءَ يريدُ شراءَه". الراوي: عطاء بن أبي رباح -المحدث: الألباني -المصدر: إرواء الغليل -الصفحة أو الرقم:937- خلاصة حكم المحدث: حسن.

ـ يباح الغسل للتبرد:
* عن أبي بكر بن عبد الرحمن عن بعض أصحاب النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قاللقد رأيت رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ بالعرج يصب على رأسه الماء وهو صائم من العطش أو من الحر.
سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 27 ـ باب: الصائم يصب عليه الماء من العطش و ..... / حديث رقم: 2365 / ص: 415 / صحيح.

ـ السواك، والطيب، والادهان، والكحل، والقطرة، والحقنة في العضل والوريد ... الأصل في إباحة هذه الأشياء البراءة الأصلية. ولو كانت مما يحرم على الصائم لبينه الله ورسوله.

- ما لم تقم مقام الطعام والشراب ، كالجلوكوز وغيره من الإبر المغذية عن طريق الدم مباشرة ، فإنها وإن لم تتعاط عن طريق الجوف ، إلا أنها تقوم مقام الطعام والشراب ، فلا يصح الصيام معها -. الوجيز / ص: 199 .

ـ يباح أن يصبح جنبًا:
جواز الجماع في ليالي رمضان، ولو كان قبيل طلوع الفجر.
لما جاء عن عائشة ـ رضي الله عنها ـ وأم سلمة " أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يدركه الفجر وهو جنب من أهله ثم يغتسل ويصوم.
صحيح البخاري / 30 ـ كتاب: الصوم / 22 ـ باب: الصائم يصبح جنبًا / حديث رقم: 1926 / ص: 217 .

ـ الكحل: عن عائشة ـ رضي الله عنها، قالت "اكتحل رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ وهو صائم."سنن ابن ماجه / تحقيق الشيخ الألباني / 7 ـ كتاب: الصيام / 17 ـ باب: ما جاء في السواك والكحل للصائم / حديث رقم: 1678 / ص: 294 / صحيح.

يباح السواك: لعموم قوله صلى الله عليه وسلملولا أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك عند كل صلاة”. صحيح البخاري " متون " / 11 ـ كتاب: الجمعة / 8 ـ باب: السواك يوم الجمعة / حديث رقم: 887 / ص: 102.

ـ المضمضة والاستنشاق من غير مبالغة:
عن لقيط بن صبرة قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم بالغ في الاستنشاق إلا أن تكون صائمًاسنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 27 ـ باب: الصائم يصب عليه الماء من العطش و ..... / حديث رقم: 2366 / ص: 415 / صحيح.

ـ تباح الحجامة للصائم:
أما حديثأفطر الحاجم والمحجومسنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني /8 ـ أول كتاب: الصيام / 28 ـ باب: في الصائم يحتجم / حديث رقم: 2367 / ص: 415 / صحيح.

رواه عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ أحد عشر نفسًا. ثم نُسخ.
وحديث أنس الآتي صريح في نسخ هذا الحديث، قاله الشيخ الألباني في الإرواء --بتصرف- بعد أن ساق حديث أنس بنفس المرجع:
عن أنسٍ رضي الله تعالى عنه قال: أوَّلُ ما كُرِهتِ الحجامةُ للصائمِ، أنَّ جعفرَ بنَ أبي طالبٍ احتجمَ وهو صائمٌ، فمر به النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ فقال: أفطر هذانثم رخَّص النبيُّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ بعدُ في الحجامةِ للصائمِ، وكان أنسٌ يحتجمُ وهو صائمٌ"أخرجه الدارقطني :239، وعنه البيهقي: 4 / 268، وقال الأول منهما، وأقره الآخر: كلهم ثقات، ولا أعلم له علة “.
وقال الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في: إرواء الغليل في تخريج أَحاديث منار السبيل / ج: 4 / 3ـ كتاب: الصيام / فصل في المفطرات / ص: 73وهو كما قالا.

فوائد:
* قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله: حديث أنس هذا صريح في نسخ الأحاديث المتقدمةأفطر الحاجم والمحجوم.

* عن ابن عباس ـ رضي الله عنهما " أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ احتجم وهو صائم. "سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب: الصيام / 29 ـ باب: في الرخصة في ذلك / حديث رقم: 2372 / ص: 416 / صحيح.

* عن أنس بن مالك ـ رضي الله عنه ـ قالما كنا ندع الحجامة للصائم ، إلا كراهية الجهد. "سنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني /8 ـ أول كتاب: الصيام / 29 ـ باب: في الرخصة في ذلك / حديث رقم: 2375 / ص: 416 / صحيح.

ـ تباح الحجامة وما شابهها كالفصد ونقل الدم وتحليله ما لم تؤد إلى ضعفه فتكره. رسالة الصيام وأحكامه / ص: 22.

ـ يباح بلع الريق وخلافه مما جرت العادة بجريانه من الفم أو الأنف إلى الحلق كالنخامة والغبار المنتشر في الجو، وكذا كل ما لا يستطاع دفعه، إذ لا يكلف الله نفسًا إلا وسعها. رسالة الصيام وأحكامه / ص: 25.


ـ السحور مستحب للصائمين وتأخيره قرب الفجر أفضل وأبرك.
قال النبي ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلمتسحروا فإن في السحور بركة. صحيح البخاري " متون " / 30 ـ كتاب: الصوم / (20) ـ باب: بركة السحور من غير إيجاب ... / حديث رقم: 1923 / ص: 216.

* وعن أنس عن زيد بن ثابت ـ رضي الله عنهما ـ قال "تَسَحَّرْنَا مع النبيِّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، ثُمَّ قَامَ إلى الصَّلَاةِ، قُلتُ: كَمْ كانَ بيْنَ الأذَانِ والسَّحُورِ؟ قَالَ: قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً." صحيح البخاري / 30ـ كتاب: الصوم / 19ـ باب: قدر كم بين السحور وصلاة الفجر / حديث رقم: 1921 / ص: 216 .



يؤخذ من الحديث :
أن وقت الإمساك هو طلوع الفجر كما قال تعالىوَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ" البقرة:187 .
وبهذا نعلم أن ما يجعله الناس من وقتين، وقت للإمساك، ووقت لطلوع الفجر، بدعة ما أنزل الله بها من سلطان.

وسئل الشيخ ابن عثيمين عما يوجد في بعض التقاويم من تحديد وقت للإمساك قبل الفجر بنحو ربع ساعة فقال:
هذا من البدع، وليس له أصل من السنة، بل السنة على خلافه، لأن الله قال في كتابه العزيز "وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنْ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنْ الْفَجْرِ البقرة/187. وقال النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ "إنَّ بلَالًا يُؤَذِّنُ بلَيْلٍ، فَكُلُوا واشْرَبُوا حتَّى يُنَادِيَ ابنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، ثُمَّ قالَ: وكانَ رَجُلًا أعْمَى، لا يُنَادِي حتَّى يُقالَ له: أصْبَحْتَ أصْبَحْتَ."الراوي : عبدالله بن عمر - المحدث : البخاري - المصدر : صحيح البخاري-الصفحة أو الرقم: 617 - خلاصة حكم المحدثصحيح -
لا يُنَادِي حتَّى يُقالَ له: أصْبَحْتَ أصْبَحْتَأي: لا يُؤذِّنُ لصلاةِ الصُّبح حتَّى يتحقَّقَ طلوعَ الفجرِ ويُناديَ عليه النَّاسُ: دخَلتَ في الصَّباح، أو طلَع الصَّباحُ. الدرر -
. وهذا الإمساك الذي يصنعه بعض الناس زيادة على ما فرض الله عز وجل فيكون باطلًا وهو من التنطع في دين الله وقد قال النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ، هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ، هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ رواه مسلم :2670. اهـ.هنا-

*فـائدة:
* عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلم " إذا سمعَ أحدُكُمُ النِّداءَ والإناءُ على يدِهِ ، فلا يَضعهُ حتَّى يقضيَ حاجتَهُ منهُسنن أبي داود / تحقيق الشيخ الألباني / 8 ـ أول كتاب الصيام / 18 ـ باب: في الرجل يسمع النداء والإناء على يده / حديث رقم: 2350 / ص: 412 / حسن صحيح.
****************************
miscellaneous issues.
*******************************
The kiss and the embrace.
*About Aisha “god bless her” she said:
“The Messenger of Allah “peace be upon him” used to kiss and embrace while he was fasting, but he was the one of you who had most control over his desire”.
Sunnan Aby Dawood / “8” the first book of: fasting / “33” chapter: Kissing for A Fasting Person / part: “2” / page: “422” / hadith number: “2382.2086”.
Hatred of the kiss and the embrace of the young man.
*About abo Hurairah “god bless him”:
“A man asked the Prophet “peace be upon him” whether one who was fasting could embrace “his wife” and he gave him permission; but when another man came to him, and asked him, he forbade him. The one to whom he gave permission was an old man and the one whom he forbade was a youth”.
Good and true / Sunnan Aby Dawood / part: “2” / “8” the first book of: fasting / “35” chapter: Hatred of the kiss and the embrace of the young man / hadith number: “2387.2092” / page: “452”.
Whoever Ate Forgetfully.
*About abo Hurairah “god bless him” said:
“A man came to the Prophet “peace be upon him” and said: Messenger of Allah, I ate and drank in forgetfulness when I was fasting. Hie said: Allah had fed you and given you drink”.
Sunnan Aby Dawood / part: “2” / “8” the first book of: fasting / “39” chapter: Whoever Ate Forgetfully / hadith number: “2389.2098” / page: “455” / it’s true.
*And this ruling is general in fasting obligation and volunteering.
License at break the fast for pregnant and nursing.
*About Anas Abn Malek, man from Banu Abd Allah Abn Kaab.
 “The cavalry of the Messenger of Allah “peace be upon him” attacked us, so I came to the Messenger of Allah “peace be upon him” while he was eating a meal. He said: ‘Come and eat.’ I said: ‘I am fasting.’ He said: ‘Sit down and I will tell you about fasting. Allah has relieved the traveler of half of the prayer, and He has relieved the traveler, the pregnant, and the nursing mothers of the duty to fast.’ By Allah, the Prophet “peace be upon him” said them, both, or one of them, and now I feel so disappointed that I had not eaten of the food of the Messenger of Allah “peace be upon him”.
Sunnan Abn Majah / investigation by El_sheikh al_albani / “7” the book of: fasting / “12” chapter: What Has Been Related About break the fast for pregnant and nursing / hadith number: “1667” / page: “292” / good and true.
*About Abn Abbas “god bless them” said:
“If the pregnant woman is afraid of herself, and the nursing of her son in Ramadan said: they break their fast, and they feed a place every day poor, and they don't spend the day”.
True, and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the narration of the boil in the graduation of the hadiths of Manar al-Sabil / part: “4” / the book of: fast / page: “19” / about Al_Tabare and he said: It's right on a Muslim condition.
* Pregnant woman and nursing if they fear for themselves or their children: They break their fast, and they feed a place every day poor, to remain them under the rule of this verse:
“And upon those who are able “to fast, but with hardship” a ransom “as substitute” of feeding a poor person “each day”.
Surah Al_Baqara……. “184”.
After copying it in to be able of the fasting, and they have no spending on them, which is the saying of Abn Abbas as well as Abn Omar, and they don't know a violation of the sahaba.
The concise / page: “193”.
And there's a dispute that belongs to it. HERE.
*Who can't afford to fast from the elderly, such as the elderly and the old woman, As well as the patient is a chronic disease, he cannot stand fasting, and he does not hope to heal within the limits of the reasons that God is facilitate they break the fast and they feed for every day a poor, to stay under the words of Allah:
“And upon those who are able “to fast, but with hardship” a ransom “as substitute” of feeding a poor person “each day”.
Surah Al_Baqara……. “184”.
As explained by the constant effects of some of the companions, this even occurred to one of them: which is evidence of the amount of food due.
*So, about Anas “god bless him”:
“He was weak from fasting for a year, so he made a pot of meat and called 30 poor people, so he filled them up”.
Narrated by al-Darqatni with a valid support / and corrected by El_sheikh al_albani “May God rest his soul” in the narration of the boil in the graduation of the hadiths of Manar al-Sabil / part: “4” / the book of: fast / page: “21” / It's right, and Al-Bukhari commented about it.
* a question “98” From the Book of Answer the Questioner / page: “173” / for al_ Sheikh Moqbel bin Hadi al-Wadai.
“A woman who grew older and her mind changed somewhat so she died and she has to fast two Ramadan and she did not know Ramadan from anyone else because of the change, so should a son feed about her or he should to fast for her??
*The answer:
“She lifted the pen about her, to say the Prophet “peace be upon him”:
“There are three whose actions are not recorded: a lunatic whose mind is deranged till he is restored to consciousness, a boy till he reaches puberty, and a sleeper till he awakes”
So, she doesn't need anything.
“There are three whose actions are not recorded: a lunatic whose mind is deranged till he is restored to consciousness, a sleeper till he awakes, and a boy till he reaches puberty”.
The narrator: Ali Abn Aby Talib and Omar Abn al_ Khattab / the speaker: al_albani / the source: the true of collector / page or number: “3512” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
* that's OK to the one who wants to taste the food with his tongue while fasting, and he shouldn't swallow anything from him, it is not calculated on the Taster that he ate or drank.
To say Abn Abbas:
“It's okay to taste vinegar, and the thing he wants to buy”.
The narrator: Ata Abn Aby Rabah / the speaker: al_albani / the source: the narration of the boil in the graduation…... / page or number: “937” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
It is permissible to wash to cool down.
*About Abu Bakr Abn Abd el_ Rahman about some of the prophet's companions “peace be upon him” said:
“I have seen the Messenger of Allah “peace be upon him” in al-Arj pouring water over his head while he was fasting, either because of thirst or because of heat”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “27” chapter: The Fasting Person Pouring Water Upon Himself Due to Thirst and ……. / hadith number: “2365” / page: “415” / it’s true.
* Swak, perfume, paint, kohl, drop, syringe in muscle and vein…... The origin of the permission of these objects is the original innocence. If it were what is forbidden for the fasting person, Then Allah and his Messenger will show him.
*Unless you act as food and drink, such as glucose and other needles fed directly through the blood, if she is not used by the hollow, she does the same as food and drink, so it is not right to fast with her.
The concise / page: “199”.
It's permissible to become impure.
*It is permissible to have intercourse on the nights of Ramadan, even before dawn, to what say about Aisha and Um Salama “god bless them”:
“that The Messenger of Allah “peace be upon him” would wake up at Fajr time in a state of Janabah; so, he would take bath before dawn and observe fasting”.
Hadith El_Bukhari / “30” the book of: fast / “22” chapter: The Fasting Person become impure / hadith number: “1926” / page: “217”.
Al_ kohl:
*About Aisha “god bless her” said:
“The Messenger of Allah “peace be upon him” applied kohl to his eyes while he was fasting”.
Sunnan Abn Majah / investigation by El_sheikh al_albani / “7” the book of: fasting / “17” chapter: What is said in the Swak and kohl for fasting person / hadith number: “1678” / page: “294” / it’s true.
It's permissible to Swak:
To all of his words “peace be upon him”:
“If I had not found it hard for my followers or the people, I would have ordered them to clean their teeth with Swak for every prayer”.
Hadith El_Bukhari. Muton / “11” the book of: Friday Prayer / “8” chapter: To clean the teeth with Swak on Friday / hadith number: “887” / page: “102”.
The mouth rinsing and inhalation without exaggeration.
* About laqit Abn Sabra said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“Snuff up water freely unless you are fasting”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “27” chapter: The Fasting Person Pouring Water Upon Himself Due to Thirst and ……. / hadith number: “2366” / page: “415” / it’s true.
Cupping permitted for fasting.
As for the talk:
 “A man who cups and a man who gets himself cupped break their fast”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “28” chapter: The Fasting Person Being Cupped / hadith number: “2367” / page: “415” / it’s true.
Narrated about the Prophet “peace be upon him” eleven breaths and then copied.
* Anas's hadith is explicit in copying this hadith, said by al_ sheikh Al_albani in the narration of the boil in the graduation…., freely, after he said hadith Anas with the same reference.
*About Anas “god bless him” said:
“The first-time cupping was dis-liked for the one who is fasting was when Jaffar bin Abi Talib had himself cupped while fasting and the Messenger of Allah “peace be upon him” came across him and said, "Those two have broken their fast “meaning Jaffar and the man who was cupping him”" But later on the Prophet allowed cupping for the one who is fasting. Anas used to have himself cupped while he was fasting”.
 Related by Ad-Darqatni: “239”and about him, al-Bayhakiqi: “268.4” / The first said of them, and the other acknowledged: all trusts, and I don't know weakness in him.
And El_sheikh al_albani “May God rest his soul” said: in the narration of the boil in the graduation of the hadiths of Manar al-Sabil / part: “4” / “3” the book of: fast / chapter: break the fast /  page: “73” / And it's like they said.
Benefits.
* El_sheikh al_albani “May God rest his soul” said:
Anas’s hadith that's explicit in copying advanced hadiths.
“A man who cups and a man who gets himself cupped break their fast”.
* About Abn Abbas “god bless them”:
“That the Messenger of Allah “peace be upon him” had himself cupped when he was fasting”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “29” chapter: Regarding the Allowance for That / hadith number: “2372” / page: “416” / it’s true.
*About Anas Abn Malek “god bless him” said:
“We would not allow a man who was fasting to get himself cupped due to abomination of hardship”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “29” chapter: Regarding the Allowance for That / hadith number: “2372” / page: “416” / it’s true.
* It is permissible to cupping and the like, such as phlebotomy, transferring blood and analyzing it, unless it leads to its weakness, so it’s hated it.
The message of fasting and its rulings / page: “22”.
* It is permissible to swallow the empty stomach and so on, which is the habit of running from the mouth or nose to the throat, such as the raw ness and dust that is spreading in the atmosphere, as well as all that can't be paid, because God does not cost a soul but her power.
The message of fasting and its rulings / page: “25”.
* Suhoor is desirable for fasting people and delaying it at dawn is better and more blessed, the messenger of god “peace be upon him” said:
“Eat the suhoor “pre-dawn meal”, for there are blessings in this meal”.
Hadith El_Bukhari. Muton / “30” the book of: fasting / “20” chapter: Suhoor is a blessing but it is not compulsory / hadith number: “1923” / page: “216”.
*And about Anas, about Zaid Abn Thabit “god bless them” said:
“We took the Suhoor with the Prophet “peace be upon him”. Then he stood for the prayer." I asked, "What was the interval between the Suhoor and the Adhan?" He replied, "The interval was sufficient to recite fifty verses of the Qur'an”.
Hadith El_Bukhari / “30” the book of: fast / “19” chapter: Interval between the Suhoor and Salat-ul-Fajr / hadith number: “1921” / page: “216”.
Taken from this hadith:
It's time to Abstinence up at dawn, as Allah said:
“And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread “of night” Then complete the fast until the sunset”.
 Surah Al_Baqara ……. “187”.
* Thus, we know that what people makes him two times, a time to Abstinence up, and a time for dawn to rise, is the heresy of what Allah has revealed from sultan.
El_sheikh Abn Athaimin was asked what was in some calendars of the time to Abstinence up about a quarter of an hour before dawn, and he said:
“This is a heresy and has no origin from the Sunnah but the Sunnah otherwise it. Because God said in his dear book:
“And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread “of night” Then complete the fast until the sunset”.
Surah Al_Baqara ……. “187”.
*And the prophet “peace be upon him” said:
“Bilal pronounces 'Adhan at night, so keep on eating and drinking “Suhoor” till Abn Um Maktoum pronounces Adhan." Then he said, "He was a blind man who would not pronounce the Adhan unless he was told that the day had dawned”.
The narrator: Abd Allah Abn Omar / the speaker: El_Bukhari / the source: hadith El_Bukhari / page or number: “617” / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.
“who would not pronounce the Adhan unless he was told that the day had dawned” is:
Morning prayer is not authorized until dawn is dawn and people call on it in the morning, or morning prayers. DORR.
* This constipation, which some people make, is more than what Allah has imposed, so it is invalid, and it is one of the most philosophize in the religion of Allah, and the Prophet “peace be upon him” said:
“Ruined, were those who indulged in hair-splitting. He “the Holy Prophet” repeated this thrice”.
Narrated by Muslim “2670”. END. HERE.
Benefit.
*About abo Hurairah “god bless him” said: the messenger of god “peace be upon him” said:
“When any of you hears the summons to prayer while he has a vessel in his hand, he should not lay it down till he fulfils his need”.
Sunnan Aby Dawood / investigation by El_sheikh al_albani / “8” the book of: fasting / “18” chapter: A Man Who Hears the Call While A Vessel Is in His Hand / hadith number: “2350” / page: “412” / it’s good and true.



























تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

21_التهنئة بالعيد

23_التبكير بصلاة العيد

25_ماذا بعد رمضان؟