03_رسالة الشيخ الألبانى رحمه الله
قال الشيخ الألباني ـ رحمه الله تعالى - :
.................................... .........،
من البديهي بعد هذا أن نقول إن السنة التي لها هذه الأهمية في التشريع ، إنما هي السـنة الثابتة عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ بالطرق العلمية والأسانيد الصحيحة المعروفة عند أهل العلم بالحديث ورجاله . وليست هي التي في بطون مختلف الكتب من التفسير والفقه والترغيب والترهيب والرقائق والمواعظ وغيرها ، فإن فيها كثيرًا
من الأحاديث الضعيفة والمنكرة والموضوعة وبعضها مما يتبرأ منه الإسلام .وقبل أن أنهي كلمتي هذه أرى أنه لابد لي من أن ألفت انتباه الإخوة الحاضرين إلى حديث مشهور - لغة -قَلَّمَا يخلو منه كتاب من كتب أصول الفقه أو غيرهم ، لضعفه من حيث إسناده ، ولتعارضه مع ما انتهينا إليه في هذه الكلمة من عدم جواز التفريق في التشريع بين الكتاب والسنة ـ الصحيحة ـ ،ووجوب الأخذ بهما معًا ألا وهو : " حديث معاذ " :
* عن أناس من أهل حمص من أصحاب معاذ بن جبل ، أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ لما أراد أن يبعث معاذًا إلى اليمن قال " كيف تقضي إذا عرض لك قضاء ؟ ". قال : أقضي بكتاب الله . قال " فإن لم تجد في كتاب الله ؟ " .قال : فبسنة رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ .قال : " فإن لم تجد في سنة رسول الله ولا في كتاب الله ؟ " قال : أجتهد برأيي ولا آلو ،فضرب رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ صدره فقال " الحمد لله الذي وفق رسولَ رسولِ الله لما يُرْضي رسولَ اللهِ "
أبو داود / تحقيق الشيخ الألباني / كتاب القضاء ( 18 ) / باب( 11 ) اجتهاد الرأي في القضاء / حديث رقم : 3592 / ص : 644 / وضعفه الألباني 0 وهذه رواية أبي داود .ورواه الترمذي /13- كتاب الأحكام / 3- باب / حديثرقم :1327/ ص : 313 / التحقيق:حديث ضعيف
أما ضعف إسناده : فلا مجال لبيانه الآن . وقد بينتُ ذلك بيانًا شافيًا ربما لم أسبق إليه ، في : " سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السئ على الأمة " .
وحسبي الآن أن أذكر أن أمير المؤمنين في
الحديث ، الإمام البخاري ـ رحمه الله ـ ،قـال فيه : حديث منكر .
وبعد هذا ، يجوز لي أن أشرع في بيان التعارض الذي أشرتُ إليه فأقول : إن حديث معاذ هذا يضع للحاكم منهجًا في الحكم ،على ثلاث مراحل ، لا يجوز أن يبحث عنِ الحكم في الرأي إلا بعد أن لا يجده في السنة ،ولا في السنة إلا بعد أن لا يجده في القرآن وهو بالنسبة للرأي منهج صحيح لدى كافة العلماء ، وكذلك قالوا : إذا ورد الأثر بَطُل النظر .ولكنه بالنسبة للسنة ليس صحيحًا ،لأن السنة حاكمة على كتاب الله ومُبَيِّنة له ، فيجب أن يبحث عن الحكم في السنة ولو ظن وجوده في الكتاب لِمَا ذكرنا . فليست السنة مع القرآن ، كالرأي مع السنة كلا ! ثم كلا ! بل يجب اعتبار الكتاب والسنة مصدرًا واحدًا لا فصل بينهما أبدًا كما أشار إلى ذلك قوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ :
* عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ قال : قال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ " تركت فيكم شيئين ، لن تضلوا بعدهما : كتاب الله ،وسنتي ولن يتفرقا حتى يردا عليَّ الحوضَ " . أخرجه الحاكم / صحيح . صحيح الجامع الصغير وزيادته / الهجائي / ج : 1 / حديث رقم : 2937 / ص : 566 .
* وعن المقدام بن مَعْدِيكرب قال : قال رسول الله ـ صلى الله وسلم ـ :" ألا إني أوتيت الكتاب ومثله معه ، "
رواه أبو داود / كتاب السنة ( 34 ) / باب ( 6 ) / حديث رقم : 4604 / ص : 831 / صحيح.
رسالة : منزلة السنة في الإسلام / للشيخ الألباني /بتصرف.
********************************
El_sheikh el_albania
is warned
t
El sheikh
al_albania "peace and blessings of Allah be upon him"
said:
………………………………………….,
It
is obvious after this that we say that the el_sunnah that is important in the
legislation, It is he el_sunnah constant about the Prophet"Peace be upon him" In the scientific ways and the correct analodes known to the people of science
as Hadiths and men. It is not the one in the various books of interpretation,
jurisprudence, confusion, confusion, preaching, and others, that there is much
in them
It
is a weak, varied, and some of the most pernicious discourse of Islam Before I
finish my speech, I believe that I have to draw the attention of the brothers
present to a famous talk - a language - that is rarely
devoid of a book of jurisprudence books or others For his weakness in terms of
his denials, and in contrast to our end in this word, it is not possible
to differentiate in legislation between the Book and the correct Sunnah It
should be taken
together, namely: "Talk with Mu'aaz ": About people from
Homs of friends Mu'aaz ibn Jabaal, that is the messenger of Allah"Peace be upon him" When he wanted to send his Mu'aaz to Yemen, he said:" How do you
spend if you are offered Judicial? " . He said:
"I accept the Book of Allah." He said " If you do not
find in the Book of Allah? He said, "the el_sunnah of
the messenger of Allah "Peace be upon him"he said," If you do not find in Sunnah the Messenger of Allah or
in the Book of Allah? He said: "I strive in my
opinion and not in any state, and hit the Messenger of Allah "Peace be upon him" his chest," he
said, "praise be to Allah, according to
the Messenger of Allah, for what satisfies the Messenger of Allah."
Abo
Dawoud / The Albanian Sheikh Investigation / The Judicial Book "18" c
"11" thoughts in the judiciary hadith number "3592" page
"644" and weaknesses by al_albania /and this is narrative abo dawoud
/and narrative by el_tarmazey /"13" the book of Judgements /c"3" hadith number "1327"
page "313" / investigation the hadith is
weak.
The weakness of his support: There is no room for
his statement now. This has shown a clear statement that I might not have taken
before, in "The series of weak and unexplained talks and their bad impact on the
nation,"
It is now my reason to mention
that the Amir of the believers is in The hadith, Imam Bukhari - may God have mercy on him, in which he said its denied
After this, I may proceed to
the statement of the conflict to which I referred, and say: This is hadith Mu'aaz
puts the ruler on a three-stage course of government, a judgment may only be
sought after it has not been found in el_sunnah, it is not in el_sunnah until
he does not find it in the Qur'an, and for opinion he is a correct method for
all scholars, so they said: "If the trail comes back, nullity
of sight. But for Sunnis, it is not true.
Because the Sunna is a ruler
of God's Book and a proof of it, it must seek judgment in el_sunnah, even if it
is thought to be in the Book, for what we mentioned. It is not the Sunna
with the Qur'an, as the opinion with the Sunna no!
Then no! The book and
the Sunna should be considered as one
source, never separate between them, as he pointed out "Peace be upon him"
from Abo Hurairah
"may Allah bless him" said: said Messenger of Allah"Peace be upon him""I have left two things in you, you will not be misled after
them: The Book of Allah, and my Sunnah, and will not make a difference until
they return to the sink."
Graduation
by al_hakem /correct. correct little j'aamaa and increase / el_heej'aaey /
c"1" / hadith number "2937" / page " 566" .
And About el_mkdam ebn maady karb, about
messenger of Allah"Peace be upon him"said " But I have given the
book and his example with him.
narrative
abo dawoud /the book of Sunnah "34". c "6"
hadith
number:"4604" / page "831" / correct.
Message: The status of the Sunnah
in Islam / by el_sheikh Albania.
Freely.
تعليقات
إرسال تعليق