3_كيف تكون متبِعًا غير مبتدعٍ في شهر رجب؟



كيف تكون متبِعًا غير مبتدعٍ في شهر رجب؟

ثبت في الصحيح عنه صلى الله عليه وعلى آله وسلم أنه حذَّر من مخالفة أمره :
قال الإمام مسلم في صحيحه
وَحَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَعَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ جَمِيعًا ،عَنْ أَبِي عَامِرٍ، قَالَ عَبْدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ عمرو قال: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الزُّهْرِيُّ ،عَنْ ،سَعْدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: سَأَلْتُ الْقَاسِمَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ رَجُلٍ لَهُ ثَلَاثَةُ مَسَاكِنَ فَأَوْصَى بِثُلُثِ كُلِّ مَسْكَنٍ مِنْهَا قَالَ يُجْمَعُ ذَلِكَ كُلُّهُ فِي مَسْكَنٍ وَاحِدٍ ثُمَّ قَالَ أَخْبَرَتْنِي عَائِشَةُ "
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ "مَنْ عَمِلَ عَمَلًا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ"
صحيح مسلم / 30 ـ كتاب: الأقضيةمن عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو رد / حديث رقم: 18 ـ 1718 / ص: 448 .
* وعن جابر بن عبد الله ؛ قال: كان رسول الله ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلم ـ إذا خطب .... ويقول:
أما بعدفإن خير الحديث كتاب الله. وخير الهدي هدي محمد ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلم ـ. وشر الأمور محدثاتها. وكل بدعة ضلالة ..... " .
صحيح مسلم / 7 ـ كتاب: الجمعة / 13 ـ باب: تخفيف الصلاة والخطبة / حديث رقم: 43 ـ 867 / ص: 204 .

ومن القواعد ـ الكلية ـ الفقهية الهامة :
الأصلُ في عاداتِنا الإباحَة حتى يجيءَ صارفُ الإباحة.



وليس مشروعًا من الأمور غيرُ الذي في شرعِنا مذكورْ.
فالأصل في العادات، أي الأمور الدنيوية من مآكل
ومشاربالحِل والإباحة حتى يرد في الشرع ما يحرمه.
مثل: الأصل في الطعام الحِلّ، ولكن هناك نص يخرج لحم الخنزير من هذا الأصل فيحرم.

وعلى العكس في العبادات:
الأصل في العبادات التوقف والتحريم حتى يرد نص بمشروعية هذه العبادة فيخرجها عن الأصل وهو عدم المشروعية.

*وقال شيخ الإسلام ابن تيمية في القواعد النورانية الفقهية فباستقراء الشريعة نعلمُ أنَّ العبادات التي أوجبها الله أو أحبَّها لا يثبت الأمر بها إلا بالشرع .ا . هـ.
وعلى هذا جرى السلفُ الصالحُ ـ رضي الله عنهم ـ من الصحابة والتابعين.
* فعن سعيد بن المسيب: أنه رأى رجلًا يصلي بعد طلوع الفجـر أكثر من ركعتين، يُكثِرُ فيهما الركوع والسجود، فنهاه. فقـال: يا أبا محمد! يعذبني اللهُ على الصلاة؟ !
قاللا ، ولكن يعذبُكَ على خلاف السنة ".
رواه البيهقي وغيره بسند حسن.
قال شيخنا العلامة الألباني ـ رحمه الله ـ في " إرواء الغليل " 2 / 236: بعد إيرادِه هذا الأثر:
وهذا من بدائع أجوبة سعيد بن المسيب ـ رحمه الله تعالى ـ ، وهو سلاحٌ قويٌ على المبتدعةِ الذين يستحسنون كثيرًا من البدع باسمِ أنها ذِكْرٌ وصلاةٌ!! ثم ينكرون على أهلِ السنةِ إنكار ذلك عليهم، ويتهمونهم بأنهم ينكرون الذكرَ والصلاة! وهم في الحقيقة إنما ينكرون خلافَهم للسنةِ في الذِّكرِ والصلاةِ ونحو ذلك ". ا. هـ .

علم أصول البدع / الشيخ : علي حسن علي عبد الحميد / ص : 72 .
فلا عبادة إلا بنص من القرآن أو السنة الصحيحة .
وتطبيق ذلك :
الصيام عامة مشروع في دين الله ، ولكن تخصيص أوقات معينة مثل : شهر رجب أو غيره لأفضليته ، دون نص بذلك ، فهذا غير مشروع ، ويدخل في البدع .

وقال الحافظ ابن حجر في : تبيين العجب بما ورد في شهر رجب :
ـ لم يرد في فضل شهر رجب ولا في صيامه ولا في صيام شيء منه معين ، ولا في قيام ليلة مخصوصة فيه حديث صحيح يصلح للحجة .
ـ وقال عبد الرزاق في مصنفه : 4 / 292 :
عن ابن جريج عن عطاءكان " ابن عباس "
ينهى عن صيام رجب كله ؛ ألاَّ يُتَّخذ عيدًا .إسناده صحيح .
تبيين العجب بما ورد في شهر رجب / للحافظ ابن حجر العسقلاني / ص: 70 .

روي عن أحمد عن خرشه بن الحر قال:
رأيتُ عمر يضرب أكف المترجبين حتى يضعوها في الطعام ويقول: كلوا فإنما هو شهر كانت تعظمه الجاهلية.
إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل / تحقيق الشيخ الألباني /ج: 4 / حديث رقم: 957 / ص: 113 / صحيح.
قال الشيخ محمد ناصر الدين الألباني:
وليس هو في " المسند " للإمام أحمد، فهو في بعض كتبه الأخرى التي لم تصل إلينا، وقد أخرجه ابن أبي شيبة في " المصنف ".
ورُوِي نحو ذلك، عن أبي بكرة.
قال ابن حجر:
فهذا النهي منصرف إلى من يصومه معظمًا لأمر الجاهلية.
أمَّا إنْ صامه لقصد الصوم في الجملة، من غير أن يجعله حتمًا، أو يخص منه أيامًا معينة يواظب على صومها، أو ليالٍ معينة يواظب على قيامها، بحيث يظن أنها سُنَّة،
فهذا مَنْ فَعَلَهُ من السلامة مما استثني، فلا بأس به، فإن خص ذلك ـ بشهر رجب ـ أو جعله حتمًا، فهذا محظور
* عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال لا تختصوا ليلة الجمعة بقيام من بين الليالي. ولا تخصوا يوم الجمعة بصيام من بين الأيام. إلا أن يكون في صوم يصومه أحدكم ".
صحيح مسلم / 13 ـ كتاب: الصيام / 23 ـ باب: تحريم صوم أيام التشريق / حديث رقم: 148 ـ (1144) / ص: 273 .

* وقال النووي ـ رحمه الله ـ :
" ولم يثبت في صوم رجب نهي ولا ندب بعينه ،ولكن أصل (1)الصوم مندوب إليه ".ا . هـ. السنن والمبتدعات ... للشقيري / ص: 125 .
-------------------------------

( 1 ) أصل الصوم مندوب إليه: أي أن الصيام عمومًا مندوب إليه في أي وقت ، فالإسلام يرغب في عبادة الصيام لما فيها من الفضل والخير الكثير للصائم.


*********************

How can you be followed not creator in The Month of Rajab?

*****************************

It is proven in the correct about him "peace be upon him"
He warned against violating his order.
The imam Muslim said in his correctness:
And we talked about Isaac Abn Ibrahim and Abd
El_ Hamid all about Abo Amer, a slave said: Abd el_malk Abn Amr told us, said: Abd Allah Abn Jaffar el_zohry told us, about Saad Abn Ibrahim said: I asked Al Qassim Abn Mohammed about a man with three houses he recommended one-third of each house, ha said collected it all in one place, and then he said, "Aisha told me".
That the messenger of god "peace be upon him" said: Whoever does a job that doesn't matter to us is turn back to him".
Hadith Muslim / "30" book of: cazas / Whoever does a job that doesn't matter to us is turn back to him / hadith number "18.1718" / page "448".
*about jabber Abn Abd Allah said: the messenger of god "peace be upon him" was if he speeches ……. and he says:
"The most honest talk is the Book of God, and good guide is guided by Mohamed "peace be upon him", And the evil of things is novelty, and every novelty is a fad, and every fad is a stray………."
Hadith Muslim / "7" book of: Friday / "13" chapter: Commuting prayer and sermon / hadith number"43.867" / page "204".
One of the important doctrinal rules:
The origin of our habits halal until what prevents it comes.
It is not legitimate other than what is mentioned in our law.
The origin of customs, it's means worldly things from foods and drinks.
"Halal and allowing until it is mentioned in the Sharia hare what forbids it".
Like: the origin of food is halal, but there is a text that removes pork from this origin and is forbidden.

On the contrary, in worship:
The basic principle of worship is to stop and forbid until there is a provision on the legality of this worship, so that it is removed from the original, which is illegality.
* Sheikh al-Islam ibn Taymiyyah said in the rules Noorani jurisprudence: " By extrapolating the Sharia, we know that the worship sought by God or loved it is not proven except by Sharia". END.
On this, the righteous ancestors "may God bless them" are followers of Mohammad and followers.
*about Saeed Abn Al-Musayib: he saw a man pray after the dawn, more than two rakes, there's a lot of kneeling and prostration, so he forbids him, and said:
"oh, aba Muhammad! God tortures me for prayer?!
He said: " No, but he tortures you on dispute the sunnah".
Narrated by Al-Bihaqi and others with a good bond.
*our sheik the mark al_Albani said" the mercy of God" in irrigate thirst "2/236", After he's had this trace:
" And this is one of the answers of Saeed Abn
Al-Musayib" the mercy of God", and it is a powerful weapon for the creator who many prefer supplications in the name of blessing and prayer!! then they deny the Sunnah to deny it to them. And they accuse them of denying blessing and prayer!! And they really deny their disagreement for the Sunnah in the blessing and prayer and so on". END.
The origins of the innovations / Sheikh: Ali Hassan Ali Abd Al-Hamid. page "72".
There is no worship except with a text from the Qur'an or the correct sunnah.
And apply that:
Fasting is generally a project in the religion of God, but the allocation of certain times such as: The month of Rajab or others for its preference without a provision, it's illegal, and get into the innovations.
* Al-Hafiz Ibn Hajar said in a statement: that he was surprised by what was mentioned in the month of Rajab:
" It was not mentioned in the virtue of The Month of Rajab neither in fasting nor in fasting any of it is specific,
Or there is a special night in which there is a correct talk that is valid for the argument".
And Abd el_Razzaq said in his work: "4 / 292":
About Abn Greg about ataa'a: Abn abaas was" he forbids the whole of Rajab's fast, don't take a feast." His attribution is correct".
You show the wonder of what was mentioned in the month of Rajab / for Hafiz Abn Hajar al-Ashkalani /
Page "70".
To tell about Ahmed about Khorsha Abn al-Hurr said:
I saw Omar beat the shoulders of the begging until they put it in the food and say all of it, but it is a month that was glorified by ignorance.
The irrigate thirst in the graduation of the talks of Manar al-Sabil / Investigation of al_ Sheikh al_Albani / part "4"
Hadith number "957" / page "113" / it's true.
Al_ Sheikh Mohammed Nasser al-Din al-Albani said:
" He is not in the "al-Masnad" of Imam Ahmad, he is in some of his other books that did not reach us, and was directed by Abn aby Shiba in "The Work".
And tell about that, about aby Bakra.
Ibn Hajar said:
 This discouraging goes to those who fast it mostly for the matter of ignorance.
But if he fasts for fasting in overall without making it inevitable, or he favor of specific days he's going to have to fast, or certain nights he keeps doing it, so that he thinks it's sunnah.
That's what he did from safety, which is not to be ruled out, so it's ok.
But if he singles out the month of Rajab or makes it inevitable, that's forbidden.
* about abo Huraira "may God bless him" about the prophet "peace be upon him" said:
"Don't specialize on Friday night with prayers to do among the nights, and don't go to Friday with fast one of the days, but he is fast anyone from have to fasting".
Hadith Muslim / "13" book of: fast / "32" chapter: It is forbidden to fast the days of el_tshreek / hadith number "148.1144" / page "273".
* and El_noaoey " the mercy of God" said:
"It was not proved in the fast of Rajab forbidden and no specific scar., but the"1" origin of the fasting is referred to him". END.
Al_sunnan and innovations……. for Shaqiri.
"1" The origin of fasting is a delegate to it:
In other countries, fasting is generally a delegate to it at any time, because Islam wishes to worship fasting because there is a lot of credit and goodness for fasting people.





  


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

4_دعوة للنجاة

5_مناسك العمرة

00_المقدمة